8)
La formació professional inicial [1]
1.- Novetats de la formació
professional del sistema educatiu
S’afegeix a les finalitats de la
formació professional inicial la de “permetre la progressió de l’alumnat en el
sistema educatiu i en el sistema de formació professional per a l’ocupació”
(art. 39.2 i 40.1.g/ LOE segons proposta) i “conèixer i prevenir els riscos mediambientals”
(art. 40.1.h/ LOE segons proposta).
La novetat més destacable és la
introducció en la formació professional inicial dels cicles de formació
professional bàsica (art. 39.3 LOE segons proposta) que substitueixen els
programes de qualificació professional inicial, que formen part de l’ESO. La
proposta, en canvi, els inclou en els cicles de la formació professional.
Aquests cicles de formació professional
bàsica “contribuiran a què l’alumnat adquireixi o completi les competències
bàsiques de l’aprenentatge permanent” (art. 40.2 LOE segons proposta).
Els cicles formatius de grau mitjà
contribuiran, a més, “a ampliar les competències bàsiques de l’aprenentatge
permanent, adaptant-les a un camp o sector professional que permeti l’alumnat
desenvolupar funcions socials i incorporar-se a la vida activa amb
responsabilitat i autonomia” (art. 40.3 LOE segons proposta).
Una vegada més, l’avantprojecte
introdueix una remissió a la futura reglamentació del Govern de l’Estat:
Art. 39.4 “El Gobierno desarrollará
reglamentariamente las medidas que resulten necesarias para permitir la
correspondencia de los Certificados de Profesionalidad regulados en el apartado
3 del artículo 26 de la Ley 56/2003, de 16 de diciembre, de Empleo, con los
títulos de formación profesional del sistema educativo.”
2,- Condicions d’accés als cicles
formatius
a)
Formació professional bàsica
L’accés requerirà una de les següents
condicions:
-
Tenir complerts quinze anys d’edat i haver cursat el
primer cicle general d’ESO
-
Excepcionalment, tenir complerts quinze anys d’edat i
haver cursat el segon curs de l’ESO, havent repetit almenys un curs acadèmic.
És un greu error de l’avantprojecte la
segona possibilitat que preveu, obertament, la possibilitat d’abandonar l’ESO
als quinze anys sense haver superat el segon curs, accedint a uns estudis de
formació professional que no permeten l’obtenció de cap títol (només una
qualificació d nivell 1 del catàleg nacional de qualificacions professionals,
art. 42.4 LOE segons proposta). En qualsevol cas, els cicles de formació
professional bàsica no són estudis obligatoris (la LOMQE els inclou en l’educació
bàsica, juntament amb l’educació primària i l’ESO, art. 3.3 LOE segons
proposta), però l’avantprojecte només s’atreveix a “proposar als pares o tutors
la incorporació de l’alumne a un cicle de formació professional bàsica”:
“Artículo 30. Propuesta de acceso a Formación Profesional
Básica.
Cuando el alumno no se encuentre en
condiciones de alcanzar el adecuado nivel en la consecución de las competencias
básicas, el equipo docente podrá proponer a los padres o tutores, en su caso a
través del consejo orientador, la incorporación del alumno a un ciclo de
Formación Profesional Básica, siempre que cumpla los requisitos establecidos en
el artículo 41.1 de esta ley orgánica.”
b)
Cicles formatius de grau mitjà
L’accés requerirà una de les següents
condicions:
-
Estar en possessió del títol de graduat en ESO per
l’opció d’ensenyaments aplicats.
-
Estar en possessió del títol de graduat en ESO per
l’opció d’ensenyaments acadèmics i haver superat amb posterioritat una
avaluació final d’ESO per l’opció d’ensenyaments aplicats.
-
Estar en possessió del títol de tècnic professional bàsic
i haver superat una prova específica d’admissió, d’acord amb les condicions que
el Govern determini reglamentàriament.
-
Haver superat un curs de formació específica per a
l’accés a cicles de grau mitjà en centres públics o privats. Les matèries del
curs i les seves característiques bàsiques seran regulades pel Govern.
-
Haver superat una prova d’accés d’acord amb els criteris
establerts pel Govern.
En els dos darrers supòsits d’accés es
requerirà tenir disset anys complerts en l’any de la realització de la prova.
Una vegada més, el Govern s’atribueix
la competència per a regular les matèries i les característiques bàsiques del
curs de formació per a l’accés a la formació professional, competència
actualment atribuïda a les Administracions educatives ( art. 41.5 LOE vigent,
des de la LOE, per ex. a l’article 32.3.b).
Les proves específiques per a l’accés a
la formació professional actualment estan també atribuïdes a les Administracions
educatives (art. 41.2 LOE vigent), i ara en canvi el Govern establirà els
criteris de les proves d’accés, amb una evident invasió de competències.
b)
Cicles formatius de grau superior
L’accés requerirà una de les següents
condicions:
-
Estar en possessió del títol de batxiller o del
certificat acreditatiu d’haver superat totes les matèries de batxillerat o d’un
títol de Tècnic de grau mitjà; i a més ser admès pel centre de formació
professional després de superar una prova d’admissió, d’acord amb les
condicions que el Govern estableixi reglamentàriament.
-
Haver superat un curs de formació específic per a l’accés
a cicles de grau superior en centres públics o privats autoritzats per l’administració
educativa. Les matèries del curs i les seves característiques bàsiques seran
regulades pel Govern.
-
Haver superat una prova d’accés, d’acord amb els criteris
establerts pel Govern (i tenir 19 anys complerts en l’any de realització de la
prova).
Sorprenentment, no s’exigeix tenir el títol
de tècnic amb caràcter previ a la prova, com està regulat actualment, art. 41.5
LOE vigent. Els cursos i les proves hauran
de permetre acreditar els coneixements suficients per cursar els cicles de grau
superior, art. 51.3.c/ LOE segons proposta.
El Govern establirà els criteris bàsics
relatius a l’exempció d’alguna part de les proves d’accés als graus mitjà i
superior, en funció de la formació o experiència professional acreditada per l’aspirant.
Actualment correspon a les administracions educatives regular aquestes exempcions
(art. 41.4 LOE).
Es preveu, finalment, que els alumnes
que no hagin superat les proves o que desitgin elevar les qualificacions
obtingudes en les proves, podran repetir-les en convocatòries successives, prèvia
sol·licitud (art. 41.5 LOE segons proposta).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada