La Llei d’educació relaciona
directament el contingut dels dos instruments interns del centre (el PEC i el
PdD) amb l’autonomia de gestió de la direcció. Així, “la direcció de cada
centre públic pot proposar al Departament, en funció de les necessitats derivades del projecte
educatiu i concretades en el projecte de direcció del centre, llocs docents
per als quals sigui necessari el compliment de requisits addicionals de
titulació o de capacitació professional docent” (art. 102.2 LEC).
Per tant, alguns dels requisits per a
ocupar els llocs de treball, com ara “la titulació específica o a formació
acreditada” han d’estar “d’acord amb el projecte educatiu del centre”
(art. 114.2.b/ LEC). Aquests requisits o perfils propis per a llocs de treball
de la plantilla docent s’estableixen pel Departament “a proposta del director o
directora (...) d’acord amb el projecte educatiu del centre” (art. 114.3
LEC).
En definitiva, aquests perfils
específics d’alguns llocs de treball tenen com a finalitat “assegurar la
continuïtat del projecte educatiu”:
LEC, art. 115.1. L’Administració educativa, a proposta de la direcció del
centre, i d’acord amb el procediment i les condicions que el Govern estableixi,
pot determinar a quins llocs de la plantilla docent s’atorga un perfil
específic a fi d’assegurar la continuïtat del projecte educatiu. Aquests
llocs es proveeixen d’acord amb el que estableix l’article 123.6.
De manera semblant, “els llocs
d’especial responsabilitat donen suport als òrgans de govern del centre per
al desenvolupament del projecte educatiu” (art. 115.2 LEC).
És a dir, el desenvolupament, la
continuïtat o la conformitat amb el projecte educatiu justifiquen la definició
de llocs de treball amb perfil específic, que “exigeixen tècniques de treball o
responsabilitats especials o condicions d’ocupació amb peculiaritats pròpies,
especificades a les plantilles de professorat, d’acord amb el projecte
educatiu del centre” (art. 123.6 LEC).
No sorprèn, per tant, que la Llei
d’educació emmarqui l’exercici de totes les funcions del director “en el
marc de l’ordenament jurídic vigent, del projecte educatiu del centre i
del projecte de direcció aprovat” (art. 142.3 LEC).
El desplegament i la concreció del
currículum han de ser “coherents amb el projecte educatiu” (art.
142.5.b/ LEC), les propostes de les direccions sobre “la relació de llocs de
treball del centre i les modificacions successives” s’han de fer “d’acord
amb el projecte educatiu i les assignacions pressupostàries” (art. 142.5.f/
LEC) i els membres de l’equip directiu “són responsables de la gestió del
projecte de direcció” (art. 147.3 LEC).
El projecte educatiu no només justifica
l’actuació del director, sinó també serveix d’instrument de control d’aquesta
actuació, ja que “el director respon del funcionament del centre i del grau
d’assoliment dels objectius del projecte educatiu, d’acord amb el projecte de
direcció, i ret comptes davant el consell escolar i l’Administració
educativa” (art. 147.7 LEC).
La Llei d’educació, doncs, ha lligat
els perfils, continguts i requisits de determinats llocs de treball de la
plantilla docent al desenvolupament i aplicació del projecte educatiu (i
del projecte de direcció). Recentment, en desplegament de la Llei, al llarg del
Decret 39/2014, de 25 de març, s’esmenten 28 vegades el projecte educatiu del
centre i el projecte de direcció, sempre relacionats amb els continguts i
requisits dels llocs de treball o com a motivació de les propostes de les
direccions per a l’ocupació de determinats llocs de treball. D’aquesta manera,
el projecte educatiu del centre i el projecte de direcció es converteixen en
els instruments necessaris per definir els perfils específics d’alguns llocs de
treball i en la justificació requerida per assignar requisits addicionals de
perfil de titulació o formació a determinats llocs de treball.
En el post d’avui repassaré el lligam
entre els continguts del PEC i del PdD i la possibilitat de definició de
perfils específics de determinats llocs, a proposta de les direccions dels
centres públics, tal com han quedat regulats en el Decret 39/20014, de 25 de març
(D_plan).
Les
propostes de definició de llocs de treball de la plantilla s’han de basar en les
mesures organitzatives previstes al PEC i al PdD
Les propostes de les direccions dels
centres educatius públics sobre la plantilla de professorat, que aprova el
Departament, s’han de fer “d’acord amb els projectes educatiu i de direcció del
centre i, si escau, els continguts de l’acord de coresponsabilitat” (art. 10.1
D_plan). Per tant, correspon a la direcció de cada centre públic, “d’acord amb
el projecte educatiu i el projecte de direcció” proposar la plantilla de llocs
de treball del centre i les modificacions successives (art. 2.1 D_plan).
Aquesta mateixa idea ja havia estat
recollida al Decret d’autonomia:
D_aut, art. 31.3. En aplicació
del que s’hagi previst en el projecte de direcció, i en exercici de les seves
funcions, correspon al director o a la directora:
(...)
d) Proposar, d’acord amb el projecte educatiu i
les assignacions pressupostàries, la relació de llocs de treball del centre i
les modificacions successives, així com la definició de requisits o perfils
propis d’alguns llocs de treball.
En el nou Decret es concreten els
criteris per definir les plantilles i els llocs de treball, tot relacionant la
seva coherència amb el projectes educatiu i de direcció amb “les mesures
organitzatives previstes al projecte educatiu i projecte de direcció, i si
escau, a l’acord de coresponsabilitat” (art. 9.1.g/ D_plan).
També es poden justificar aquestes
propostes en “els criteris pedagògics del projecte educatiu del centre (que)
regeixen i orienten l’activitat professional de tot el personal que hi treballa”
(art. 6.2 D_aut) i, per tant, també la definició dels llocs de la plantilla.
Al Decret d’autonomia ja s’hi va incloure un article
extens, el 49, sobre la definició de les plantilles i dels llocs de treball
docents, on es poden constatar les mateixes idees que les recollides al nou
Decret. Així, a l’apartat 3 d’aquest article, es regula la possibilitat que les
direccions dels centres públics proposin al Departament requisits de titulació
i capacitació:
D_aut, 49 (...) “en
funció de les necessitats derivades del projecte educatiu i concretades en el
projecte de direcció del centre, requisits de titulació i capacitació
professional docent respecte de determinats llocs de treball docents a proveir
pel procediment de concurs general. Així mateix pot proposar els llocs de la
plantilla docent als quals se’ls atorga un perfil singular d’acord amb el
projecte educatiu que s’han de proveir mitjançant el procediment de concurs i
la definició dels perfils professionals dels llocs d’especial responsabilitat
que donen suport als òrgans de govern del centre per al desenvolupament del
projecte educatiu i l’aplicació del projecte de direcció”.
Als apartats c), d) i e) de l’article 8 del Decret de
direccions trobem, de nou, les mateixes idees sobre els propostes de les
direccions “de manera concordant amb el projecte educatiu del centre” i
“en funció de les necessitats derivades del projecte educatiu i concretades
en el projecte de direcció del centre”.
Reprodueixo sencer, per acabar aquest
punt, l’article 50 del Decret d’autonomia, on queda patent que les concrecions
organitzatives del projecte de direcció estan relacionades amb l’estructura de
la plantilla del centre i amb l’assoliment dels objectius fixats al projecte
educatiu, que són, en definitiva, els que permeten justificar les
especificitats de la plantilla docent:
D_aut, art. 50
Altres aspectes referits a la gestió de personal
1. En matèria de gestió del seu personal, els òrgans de
govern dels centres públics poden fixar objectius addicionals i definir les estratègies per
assolir-los; organitzar el centre; determinar els recursos que necessita,
definir, d’acord amb el projecte de direcció
vigent, els
procediments per aplicar el projecte educatiu i, en general, concretar aspectes
específics de política de personal i d’avaluació del centre. Les concrecions
organitzatives han de buscar la major sistematització de les activitats del
centre, la implicació de tot el personal en el treball en equip i
afavorir-ne el creixement dels nivells de motivació i de satisfacció.
2. Les persones membres de l’equip directiu, com a
responsables de la gestió del projecte de direcció, han de retre comptes dels
resultats de la gestió del personal destinat al centre i han de preparar
propostes per millorar aquesta gestió, amb mesures que adeqüin l’estructura
de la plantilla i de l’organització pròpia del centre a l’assoliment dels
objectius fixats al projecte educatiu.
Organització
flexible dels ensenyaments i els criteris d’organització pedagògica
En l’educació bàsica, la definició dels
llocs de treball s’ha d’adequar al context d’organització flexible dels
ensenyaments (art. 4. D_plan), tal com preveu la LEC quan declara com a
objectiu del currículum l’organització flexible dels seus continguts :
LEC, art. 52.2.j) Permetre una organització flexible, diversa i
individualitzada de l’ordenació dels continguts curriculars, especialment als
ensenyaments obligatoris, que faci possible una educació inclusiva.
I, en concret, en l’educació bàsica la
Llei d’educació relaciona aquest context d’organització flexible dels
ensenyaments amb els criteris d’atenció a la diversitat i l’aplicació de les
mesures organitzatives i curriculars corresponents, que com veurem a continuació,
el Decret 39/2014 considera com a justificació de la definició dels llocs de
treball:
LEC, art. 57.6. Correspon al Departament, en un context d’organització
flexible dels ensenyaments d’educació bàsica, establir els criteris que han
de regir l’atenció a la diversitat a què fa referència l’apartat 5 i orientar
els centres per a l’aplicació de les mesures organitzatives i curriculars
corresponents.
En desplegament d’aquests preceptes de
la LEC, el Decret 39/2014 posa en connexió la definició dels llocs de treball,
l’organització flexible dels ensenyaments, els criteris d’organització pedagògica
i els plantejaments educatius del projecte educatiu i del projecte de direcció.
Tota aquesta combinació de mesures organitzatives és la que permet aplicar
criteris de l’atenció a la diversitat dels alumnes i les mesures organitzatives
i curriculars corresponents:
D_plan, art. 4.1. En l’educació
bàsica, la definició dels llocs de treball docents s’ha d’adequar al context
d’organització flexible dels ensenyaments, d’acord amb els criteris
d’organització pedagògica i els plantejaments educatius del projecte educatiu
del centre i del projecte de direcció, i ha de permetre l’aplicació dels
criteris que han de regir l’atenció a la diversitat i de les mesures
organitzatives i curriculars corresponents.
Aquest principi de flexibilitat per
atendre la diversitat de necessitats educatives específiques dels alumnes també
va ser recollit al Decret d’autonomia:
D_aut, art. 22.2. Així mateix, les
normes d’organització i funcionament del centre, d’acord amb les
previsions del projecte educatiu i
amb el principi d’inclusió, han de preveure els mecanismes i procediments
d’assignació dels recursos disponibles per a l’atenció a les necessitats
educatives específiques de l’alumnat, el tractament de l’alumnat amb trastorns
d’aprenentatge o de comunicació relacionats amb l’aprenentatge escolar, i
l’atenció als alumnes amb altes capacitats.
D_aut, art. 49.4. Les
prescripcions i criteris per a la definició de les plantilles dels centres han de
tenir en compte els principis següents:
(...)
b) Flexibilitat i polivalència
de les atribucions docents.
Llocs
específics i l’aplicació dels projectes educatiu i de direcció
La definició dels requisits específics
per ocupar determinats llocs de treball ha de realitzar-se “d’acord amb el
projecte educatiu i el projecte de direcció”, en els termes indicats a l’apartat
C de l’annex 1 (art. 2.2 D_plan). Aquests llocs específics tenen “un perfil
propi amb característiques i funcions específiques docents que exigeixen tècniques
de treball, responsabilitats especials o condicions amb peculiaritats pròpies,
d’acord amb el projecte educatiu del centre i el projecte de direcció” (art.
3.1.b/ D_plan).
La LEC també posa en relació els
requisits específics dels llocs de treball amb el projecte educatiu del centre:
LEC, art. 114.2.b) Els cossos docents o les categories professionals, i els
requisits específics exigits per a ocupar els llocs, entre els quals s’han d’incloure
l’especialitat o les especialitats docents, el coneixement del català i, si
escau, d’acord amb el projecte educatiu del centre, la titulació específica
o la formació acreditada.
LEC, art. 123.6. Els concursos específics es convoquen per als llocs de
treball docents específics que exigeixen tècniques de treball o
responsabilitats especials o condicions d’ocupació amb peculiaritats pròpies,
especificades a les plantilles de professorat, d’acord amb el projecte
educatiu del centre. En aquests concursos específics es pot exigir l’elaboració
de memòries o la realització d’entrevistes.
En definitiva, les funcions específiques
de determinats llocs de treball exigeixen requisits de perfil propi, de
titulació específica o de formació, adequades a les característiques i
contingut funcional del lloc, d’acord amb les previsions del projectes educatiu
i de direcció, que han de descriure les necessitats educatives que serveixen de
justificació als perfils específics :
D_plan, art. 5.2. Llocs de
treball específics. La definició de cada lloc de treball docent específic ha
d’establir el contingut funcional i els requisits de perfil propi, de titulació
específica o de formació acreditada del lloc, adequats a les característiques
individualitzades del lloc i a les seves funcions docents específiques, d’acord
amb el projecte educatiu del centre i el projecte de direcció.
(...)
Les funcions docents específiques que determinen el
perfil propi dels llocs de treball específics poden estar referides, entre
altres, als àmbits lingüístics, d’ús i aplicació de les TIC, tècniques de
treball innovadores per a la millora dels processos d’ensenyament dels alumnes,
coneixements professionals específics i altres especificacions requerides
per a l’aplicació del projecte educatiu i del projecte de direcció, així
com per a l’aplicació dels acords de coresponsabilitat.
D_plan, Annex
1.A.1) Per a tots els llocs de treball docent que tinguin atribuïda la impartició
d’àrees, matèries o mòduls dels diferents ensenyaments del sistema educatiu,
s’ha d’incorporar a la definició del contingut funcional del lloc les funcions
docents genèriques següents:
d) Desenvolupar l’acció docent de manera coherent amb
el projecte educatiu del centre i el projecte de direcció, i d’acord amb el
principi de la coordinació entre docents.
D_plan, Annex
1.A.3) Els llocs de treball docent específics, en funció de les necessitats
derivades del projecte educatiu,
i que es proveeixen per concurs específic de mèrits, han de tenir incorporat al
seu contingut funcional aquelles funcions docents específiques, d’entre les
següents, que assegurin als seus ocupants estar en condicions, segons correspongui
a cada lloc, de:
a) Desenvolupar activitats específiques relacionades
amb el suport al desenvolupament del projecte educatiu del centre.
b) Assumir responsabilitats docents lligades a un perfil
específic, que exigeix una titulació, una formació o una capacitació
professional específiques acreditables documentalment i, si escau, amb
entrevista o una prova d’idoneïtat.
c) Exercir tasques docents que requereixen tècniques de
treball, responsabilitats especials o condicions amb peculiaritats pròpies, d’acord
amb el projecte educatiu del centre i el projecte de direcció.
D_plan, Annex 1.C. Requisits
específics de titulació o de capacitació professional
Les condicions sota les quals les direccions dels centres
educatius públics del Departament d’Ensenyament, per al compliment dels seus
projectes educatius, poden proposar requisits específics de titulació i
capacitació professional acreditables documentalment per ocupar determinats
llocs de treball específics de les seves plantilles docents s’han d’ajustar als
criteris següents:
1) Correspon al Departament d’Ensenyament, per a cada
àmbit o tipus de perfil propi, establir els requisits específics de titulació o
capacitació professional, a proposta de la direcció del centre educatiu públic,
i sempre com a conseqüència del que prevegi el projecte educatiu i el
projecte de direcció.
No és estrany, doncs, que el projecte
estratègic vinculat al lloc específic que han de defensar davant de la comissió
de valoració els aspirants a ocupar un lloc de treball específic, per concurs públic
de mèrits, hagi de desplegar els continguts funcionals del lloc de treball “vinculat
al projecte educatiu del centre” (art. 15.2.b/ D_plan).
També els llocs de treball de
responsabilitat especial estan directament lligats al projecte educatiu del
centre (vegeu, per exemple, els art. 3.1.c/, 17.4, 18.1.d/, annex 1.A.4.a/ y b/
D_plan).
Propostes
de destinacions provisionals i l’adequació al projecte educatiu
En les propostes de destinació provisional de funcionaris
de carrera o en pràctiques, les direccions les han de motivar valorant la
capacitat i idoneïtat del candidata per acomplir el lloc de treball “d’acord
amb el projecte educatiu del centre i amb el projecte de direcció”:
D_plan, art.
26.1. (...) La proposta s’ha de fer degudament motivada i valorant la capacitat
i idoneïtat del candidat per desenvolupar els continguts funcionals del lloc de
treball d’acord amb el projecte educatiu del centre i amb el projecte de
direcció, sempre que reuneixi
els requisits específics, amb la consulta prèvia a l’equip directiu del centre,
tenint en compte, entre altres criteris, l’experiència docent acreditada, la
formació acadèmica i permanent i l’avaluació positiva de l’exercici de la
docència.
Les propostes d’interins en vacant de
plantilla, així com la selecció de substituts per part de les direccions, també
han de complir aquests mateixos requisits de motivació:
D_plan, art. 27.2. La proposta
de la direcció de nomenaments d’interins de nova incorporació s’ha de fer de
manera degudament motivada, valorant l’adequació de la persona candidata
atenent a la seva capacitat i idoneïtat per al lloc de treball, d’acord amb
les previsions del projecte educatiu i tenint en compte, entre altres, els
criteris qualitatius establerts a l’article 28.2, amb la consulta prèvia a
l’equip directiu del centre educatiu públic.
D_plan, art. 28.1. El director
del centre educatiu públic pot seleccionar, d’acord amb les condicions,
criteris i procediment que estableixi la direcció general competent en matèria
de professorat, el personal interí docent per cobrir substitucions temporals en
el centre educatiu públic, nomenant de forma motivada aquell candidat que hagi accedit
a la borsa de treball de personal interí docent i reuneixi els criteris de
major mèrit i capacitat i s’adeqüi millor a les peculiaritats del centre
educatiu públic i al contingut del lloc de treball.
D_plan, art. 28.4. La selecció del
professor substitut per part d’un director s’ha de motivar en una valoració de
la formació i especialitats acreditades per l’aspirant seleccionat, la seva
experiència docent i l’adequació al projecte educatiu del centre, segons
es desprengui dels aspectes qualitatius enumerats en l’apartat 2 d’aquest
article i, si s’escau, de l’entrevista personal.
Conclusió
La definició dels perfils dels llocs de
treball docents s’ha de basar, necessàriament, en les mesures organitzatives i
en els criteris curriculars previstos en el projecte educatiu i en el de direcció,
així com en altres instruments interns de l’exercici de l’autonomia del centre,
ja siguin les normes d’organització i funcionament del centre o en un acord de
coresponsabilitat. És a dir, no és possible deslligar els continguts i perfils
dels llocs de treball de l’autonomia pedagògica i organitzativa del centre
educatiu públic, gestionades a través dels projectes del centre.
El nou Decret ha definit, doncs, un
model de gestió que integra les necessitats educatives descrites als projectes
educatiu i de direcció amb la possibilitat que la direcció del centre intervingui
en la definició dels llocs de treball docents i en la incorporació de nous
professors al centre, per tal d’adequar l’autonomia pedagògica i organitzativa
a l’estructura de la plantilla docent.
Bé, un director pot interpretar que falta un profe de diversitat, el demana, el concedeixen i després a aquest profe li fan fer una altra cosa perquè les circunstancies han cambiat. I què passa?
ResponEliminaEls continguts dels llocs de treball (ordinaris o específics) condicionen els drets i deures del professorat que els ocupa, per tant, una vegada ocupat un lloc d'atenció a la diversitat, el profesoor destinat té l'obligació d'impartir els ensenyaments corresponents però també el dret d'exigir que els continguts assignats al seu horari corresponguin amb els del lloc de treball que ocupa.
EliminaCordialment,
Alberto del Pozo