Una de les novetats del Decret 39/2014,
de 25 de març, pel qual es regulen els procediments per definir el perfil i la
provisió dels llocs de treball docents, és el paper que s’atorga a la idoneïtat
com a criteri a valorar, necessàriament, en diferents procediments de selecció
del professorat (en el concurs específic de mèrits, en els nomenaments de
funcionaris de carrera o pràctiques amb destinació provisional, en les
propostes de les direccions referents als nomenaments del personal interí i
substitut, així com en el nou període de prova del personal interí i substitut
novell).
Ja vaig tenir ocasió en tres posts
anteriors d’aquest blog (els publicats el 25 de juny i 14 de setembre de 2009,
i el del 2 de març de 2010) d’analitzar el criteri de la idoneïtat en la
selecció del professorat. Torno avui a revisar aquest concepte, una altra
vegada, aprofitant que la idoneïtat és un aspecte nuclear en el Decret 39/2014,
de 25 de març.
La
valoració de la idoneïtat comporta valorar les competències professionals
A diferència dels principis
constitucionals del mèrit i de la capacitat (que també intervenen en tots els
procediments de selecció regulats al Decret, i que estan més relacionats amb
els coneixements, les aptituds o la suficiència dels candidats i que el
capaciten per a l’exercici de les seves funcions), la idoneïtat està més vinculada
a les competències necessàries per a l’acompliment del lloc de treball (perfil
professional o competencial del professor), i per tant, en la valoració de la
idoneïtat d’un professor per ocupar un lloc de treball s’ha de tenir en compte
la seva adequació als continguts funcionals del propi lloc.
Per poder valorar la idoneïtat d’un
professor cal provar que reuneix els requisits exigits per a ocupar el lloc i,
a més, valorar que el seu perfil professional s’adequa als continguts
funcionals del lloc de treball. Valorar des de la perspectiva de la idoneïtat
suposa abandonar la concepció tradicional de predomini, en la selecció, dels
coneixements i valorar altres variables que permeten predir el comportament
laboral, com ara les competències professionals, que impliquen el domini no
només de coneixements, sinó també d’habilitats, actituds, motivacions...
Aquesta primera idea queda molt clara
en aquest Decret quan es regula la valoració de la idoneïtat de les persones
seleccionades en el procediment de provisió especial:
“Les propostes
d’adscripció al lloc de treball han d’incloure una valoració explícita de la idoneïtat de les persones
seleccionades, en relació amb la seva
competència professional en l’àmbit de la gestió i la docència, així com
amb la formació específica i acadèmica. És
criteri per a la valoració l’adequació
al perfil i continguts funcionals del lloc de treball a proveir” (art. 19.2
D_plan).
La
valoració de la idoneïtat permet comprovar l’adequació al lloc de treball
Hi ha sempre una relació directa entre la
idoneïtat de l’aspirant i la seva competència “per a l’acompliment de les
responsabilitats associades al contingut funcional del lloc” (art. 17.2) o “amb
relació a les responsabilitats exigides per ocupar els llocs” (art. 17.4), la
qual queda recollida també en altres procediments:
— Concurs
específic de mèrits
Malgrat no es
mencioni, explícitament, la idoneïtat dels aspirants, aquests “han de defensar
davant de la comissió de valoració el projecte estratègic de desplegament dels
continguts funcionals del lloc de treball al qual opten, vinculat al projecte
educatiu del centre” (art. 15.2.b), la finalitat de la qual és acreditar la
idoneïtat en relació amb els continguts del lloc de treball a ocupar.
— Propostes
de destinacions provisionals de funcionaris de carrera o en pràctiques
Les propostes
’han de motivar en una valoració de “la capacitat i idoneïtat del candidat per
desenvolupar els continguts funcionals del lloc de treball d’acord amb el
projecte educatiu del centre i amb el projecte de direcció” (art. 26.1). “Les
propostes de la direcció s’han de fer degudament motivades valorant l’adequació
de la persona candidata al lloc de treball atenent a la seva capacitat i
idoneïtat per a l’acompliment del lloc de treball (art. 26.3).
— Propostes
de nomenaments d’interins en vacant de plantilla
En cas de
noves incorporacions, s’han de fer “de manera degudament motivada, valorant
l’adequació de la persona candidata atenent a la seva capacitat i idoneïtat per
al lloc de treball, d’acord amb les previsions del projecte educatiu” (art.
27.2). En cas de propostes de continuïtat en el mateix centre, la proposta de
la direcció ha d’estar també “motivada en la valoració de la capacitat i la
idoneïtat de la persona candidata per al lloc de treball” (art. 27.3).
— Nomenaments
de substituts docents
El director
del centre educatiu públic pot nomenar “de forma motivada aquell candidat que
hagi accedit a la borsa de treball de personal interí docent i reuneixi els
criteris de major mèrit i capacitat i s’adeqüi millor a les peculiaritats del
centre educatiu públic i al contingut del lloc de treball” (art. 28.1 i 3). La
selecció s’ha de motivar, doncs, en “una valoració de la formació
i especialitats acreditades per l’aspirant seleccionat, la seva experiència
docent i l’adequació al projecte educatiu del centre” (art. 28.4).
Aquesta
mateixa justificació del nomenament del substitut pel director del centre
educatiu “en la selecció de la candidatura més adequada per al lloc de treball
en el centre” ja estava recollida en el art. 50.6 del Decret d’autonomia.
— Selecció
del director del centre educatiu
En el Decret de direccions, la
valoració “de manera objectiva dels mèrits relacionats amb la competència
professional, la idoneïtat i l’experiència dels aspirants en l’àmbit de la
gestió i la docència” intervé en el procés de selecció del director (art. 13.1,
17.1, 19.1 i 20.1 del D_dir), procediment que ha de “permetre seleccionar els
candidats més idonis professionalment” (art. 17.4 D_dir). També en l’obtenció
de l’acreditació de personal directiu professional docent s’han d’atendre
“criteris d’idoneïtat per a la funció directiva” (art. 34 D_dir) i s’ha de
valorar “el perfil competencial del candidat” mitjançant una entrevista amb
l’òrgan tècnic de valoració (art. 36.4 i 5 D_dir).
La
valoració de la idoneïtat permet realitzar una entrevista personal o proves
Hi ha, doncs, una relació necessària entre
la valoració de la idoneïtat i la del perfil professional (competencial) de
l’aspirant per a ocupar un determinat lloc de treball, valoració que es pot
realitzar a través d’una “entrevista personal” o de “proves d’idoneïtat
adequades al lloc de treball” en el nomenament d’interins de determinats
ensenyaments:
— Concurs
específic de mèrits
En la segona
fase del concurs específic, mitjançant una entrevista o altre procediment
previst a la convocatòria, “es poden valorar altres coneixements, habilitats i
aptituds específiques amb relació als continguts funcionals i a les
característiques específiques del lloc de treball” (art. 15.2.b).
— Propostes
del procediment de provisió especial
La proposta
motivada del director del centre educatiu públic ha de valorar la idoneïtat del
candidat seleccionat per al lloc de treball, a partir del currículum
professional. “Per completar la valoració de la idoneïtat del seu perfil
professional, el director, conjuntament amb un altre membre de l’equip
directiu, entrevista personalment les persones candidates” (art. 19.1).
— Propostes
de destinacions provisionals de funcionaris de carrera o en pràctiques
“Per a la
valoració de la capacitat i idoneïtat del candidat per ocupar el lloc de
treball, la direcció del centre educatiu públic pot realitzar una entrevista”
(art. 26.1).
— Propostes
de nomenaments d’interins en vacant de plantilla
Poden realitzar-se
“proves d’idoneïtat adequades al lloc de treball amb la participació de la
direcció del centre educatiu públic, en els ensenyaments esmentats a l’article
3.3 del Decret 133/2001, de 29 de maig” (art. 27.5).
— Nomenaments
de substituts docents
La selecció
s’ha de fer “després d’haver entrevistat un mínim de tres aspirants”, d’entre
els vint primers que “compleixin els criteris d’adequació a les peculiaritats
del centre educatiu i al contingut del lloc de treball, segons la seva
experiència docent o formació” (art. 28.3).
La
valoració de la idoneïtat també intervé
en altres procediments
1) Prova d’idoneïtat sobre la seva
especialitat docent, després de la remoció per avaluació negativa
Els funcionaris de carrera remoguts per
avaluació negativa, abans de reincorporar-se a un lloc de treball ordinari amb
docència directa, “han de superar una prova d’idoneïtat sobre la seva
especialitat docent i s’ha d’iniciar un període de tutorització, que inclou
l’avaluació del seu acompliment” (art. 22.4).
2) Provisió de llocs docents amb
caràcter provisional
Entre els criteris que s’han d’establir
en les convocatòries públiques de destinacions provisionals, s’han d’acreditar
“els requisits d’especialitat docent i d’idoneïtat referits a titulació,
formació o experiència docent” (art. 25.2).
3) Període de prova de l’interí i
substitut novell
Amb l’objectiu d’avaluar la competència
docent del funcionari interí docent, s’estableix un període de prova durant els
quatre primers mesos de l’exercici docent, la superació del qual permet
“acreditar la seva idoneïtat en l’exercici docent en els nivells d’ensenyament
per als quals s’hagi efectuat el nomenament” (art. 3 bis.1 del Decret
133/2001).
En aquest període de prova inicial cal
acreditar “la idoneïtat per a l’exercici pràctic docent”, entre altres requisits
com la suficiència per impartir la docència, l’aptitud pedagògica i el domini
de les tècniques necessàries per a l’exercici docent (art. 3 bis.1 del Decret
133/2001),
Quan la valoració per part de la
direcció del centre sigui negativa, la Inspecció Educativa ha d’emetre “un
informe sobre la idoneïtat docent inicial de l’interí o substitut novell,
realitzant l’avaluació directa de la seva activitat docent i tenint en compte
els informes emesos pels directors dels centres” (art, 3 bis.2 del Decret 133/2001).
La valoració negativa de la seva
competència docent determinarà la seva exclusió de la borsa de treball, i
l’interessat no podrà tornar a accedir-hi si no “supera una prova específica
d’idoneïtat de l’especialitat docent i un nou període de prova inicial” (art. 3
bis.3 del Decret 133/2001).
La valoració positiva del període de
prova comporta l’obtenció d’un “certificat de capacitació docent inicial (que)
té els mateixos efectes que la superació de les proves d’idoneïtat previstes a
l’article 3.3”
(art. 3 bis.5 del Decret 133/2001).
4) Prova d’idoneïtat com a requisit a
superar per ocupar un lloc de treball específic
Entre altres funcions docents específiques,
d’acord amb les necessitats derivades del projecte educatiu, els llocs de
treball docent específics han “d’assumir responsabilitats docents lligades a un
perfil específic, que exigeix una titulació, una formació o una capacitació
professional (...) i, si escau, amb entrevista o una prova d’idoneïtat” (annex
1.A.3.b).
Conclusió:
la idoneïtat en la Llei d’educació
La idoneïtat no apareix mencionada ni a
la Constitució ni a l’Estatut d’autonomia, on només trobem els principis del
mèrit i de la capacitat en l’accés a la funció pública, en condicions
d’igualtat (art. 103.3 i 23.2 CE). Però
aquest concepte de la idoneïtat, juntament amb les capacitats i coneixements,
fa anys que ha estat recollit per la doctrina constitucional:
“El propio principio de mérito y capacidad supone la
carga para quien deba acceder a una determinada función pública de acreditar
las capacidades, conocimientos e idoneidad exigibles para la función a la que
aspira” (STC 46/1991, F. 3).
L’EBEP, en canvi, ha diferenciat entre
els “principis de mèrit i capacitat” i “els criteris d’idoneïtat” (art, 13.2),
relacionant també la idoneïtat dels aspirants amb els requisits exigits per
acomplir un lloc de treball (art. 80.1 i 3) i, en definitiva, la LEC ha
recollit amb claredat la relació entre els criteris d’idoneïtat i la
competència docent:
“El
Govern ha d’establir els criteris
d’idoneïtat i el procediment
específic perquè el personal funcionari docent pugui acreditar competència
docent per a impartir àrees, matèries i mòduls professionals diferents dels
atribuïts a la seva especialitat docent. Per a l’acreditació de competència
docent en una àrea, matèria o mòdul, cal tenir en compte els criteris de
titulació acadèmica, formació i experiència docent acreditada i la superació
d’un període de pràctiques amb avaluació positiva” (art. 112.5 LEC).
Finalment, la provisió dels llocs de
treball, segons la LEC, “ha de valorar en tot cas la idoneïtat dels candidats
amb relació a les responsabilitats exigides per a ocupar el lloc de treball”
(art. 124.1). De manera semblant, en el sistema d’ingrés a la funció pública
docent “les proves de selecció s’han d’orientar a determinar la idoneïtat i la
competència dels candidats sobre la base dels coneixements i les aptituds, i
poden incloure una entrevista” (art. 119.3).
Tanmateix, el Decret 39/2014, de 25 de
març, quan utilitza com a criteri de valoració la idoneïtat del professorat està
plenament recolzat per les previsions de la Llei d’educació.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada