Aquest
post està especialment dedicat a les directores i als directors de les escoles
i dels instituts de Catalunya, amb el desig que els pugui ésser útil en
l’aplicació del Decret, ja que els hi pertoca desplegar el paper principal.
Ha passat quasi un any entre la primera
versió del projecte de Decret, feta pública pel Departament al seu web institucional
el dia 10 d’abril de 2013 (pocs dies després, el Consell Tècnic va aprovar
l’inici de la seva tramitació en la sessió celebrada el 30 d’aquell mateix mes)
i el text definitiu del Decret, aprovat pel Govern de la Generalitat en la
sessió de 25 de març de 2014 (publicat al DOGC núm. 6591, de 27 de març).
Durant
aquest període de temps ja he tingut l’oportunitat de comentar-vos aquesta
norma en dos posts anteriors (el del 6 de maig de 2013, a l’inici de la seva
tramitació, i el del 22 de gener de 2014, poc abans de la seva aprovació).
Aquests posts han estat els més visitats del blog en els darrers mesos, amb
unes 2.000 visites. Ara, una vegada aprovat ja el Decret pel Govern, crec que
us pot ser útil per interpretar-lo fer un repàs de les principals novetats que
s’han introduït en el text al llarg de la seva elaboració, comparant-lo amb el
primer esborrany, que és el que faré avui. Més endavant tindré ocasió d’anar
analitzant, en profunditat, els principals aspectes de la nova norma, en
especial els més innovadors
Descarregueu el document
Bona Tarda. El punt 26.3 fa referència a les substitucions en general, o a les que substitueixen als llocs específics?
ResponEliminaHola Oriol,
EliminaEl punt 26.3 del post es refereix a tot tipus de substitucions, les de llocs ordinaris i també les de llocs específics.
I si en un mateix període entre nomenaments 20 directors demanen la llista dels 20 següents, com es gestionarà?
EliminaAl setembre, quan hi han tantes substitucions, els "20 següents" com es contabilitzaran si cada dia hi ha nomenaments?
Tindrem accés al nostre perfil?
En cas d'haver treballat a l'escola no cal fer entrevista, però als altres aspirants si? o ja és nomenament directe?
Moltes gràcies per aclarar els dubtes.
Hola Oriol,
EliminaQuan s'aprovi la resolució sobre les condicions, criteris i procediment sobre la selecció de substituts docents, mencionada en l'article 28.1 del Decret, et podré contestar a les teves preguntes. En aquest moment s'està encara dissenyant el procediment de desplegament d'aquest article, no et puc avançar les opcions que s'adoptaran.
Després de la intensa beligerància contra aquest Decret, és agradable poder comprovar que la immensa majoria de coses que s'han anat difonent no s'adeqüen a allò que diu el text.
ResponEliminaEm resulta molt interessant la introducció de les eines garantistes que hi ha en el text, i el paper que hi juguen, almenys teòricament, el PEC i el Projecte de Direcció.
Una simple búsqueda en el Decret dels conceptes clau de la LEC ja ens dóna una idea de per on van els trets. El concepte "Projecte educatiu" apareix en almenys 28 ocasions i el "projecte de direcció" en 13 ocasions. Si a més centrem aquesta búsqueda en l'articulat veurem que tots dos conceptes condicionen de manera absoluta les propostes que les direccions de centre poden efectuar a l'hora de proposar nomenaments.
I això què vol dir? Doncs que de cap manera podran proposar ni tan sols un substitut si aquest substitut no s'adequa a les necessitats que figuren en el projecte educatiu del centre i/o en el projecte de direcció. Totes les propostes de nomenaments han d'estar fonamentades en la normativa actual i en el Projecte Educatiu de Centre i en el Projecte de Direcció.
En la línia del que ja havien avançat els dos decrets anteriors, els dos documents claus en la gestió de personal tornen a ser el PEC i el Projecte de Direcció. I això vol dir que si el centre no té actualitzat algun dels dos documents, no podrà aplicar gairebé cap aspecte del Decret 39/2014 de plantilles. No ho podrà fer perquè senzillament no podrà justificar l'existència d'aquella plaça sigui quina sigui la seva forma d'ocupació.
Estem davant d'un Decret que legitima unes accions concretes empreses per la persona titular de la direcció del centre sempre i quan aquestes accions estiguin en consonància amb els projectes del centre. Vaja, que un director no podrà colocar el seu nebot de cap de les maneres.
Ara bé, al meu entendre segurament equivocat, el problema més greu del Decret 39/2014 de Plantilles està fora del propi Decret, concretament en el compliment o no del que determina el Decret 155/2010, de la direcció dels centres.
Està bé aprovar una norma, però per a que sigui efectiva, cal fer-la complir. Si no, tornarem a allò tan típic i trist d'alguns paisos mediterranis "hay leyes, y leyes de obligado cumplimiento".
Moltes gràcies, Jordi, amb alguns anys de retard!!!
EliminaFeia temps que no entrava al blog, i se m’havia passat el teu comentari.
Una abraçada forta
Vols dir, doncs, que un director que hagi estat nomenat el dia 1 de juliol del 2013 haurà de refer el seu projecte de direcció i tornar a rebre el vistiplau de la comissió que el va avaluar.
ResponEliminaNo. Tampoc no veig d'on has tret aquesta conclussió. La comissió de selecció nomñes actua en el moment inicial del procediment, quan valora els mèrits dels aspirants a la direcció. Una vegada finalitzada la seva missió, no pot intervenir en el projecte de direcció aprovat (que és el del director nomenat).
EliminaAlberto del Pozo