dilluns, 21 de desembre del 2020

Novetats del projecte de LOMLOE (9) “L’educació infantil”

 

1. Introducció

La LOMCE no va modificar cap dels preceptes del capítol I, sobre l’educació infantil, del títol I, sobre els ensenyaments i la seva ordenació. La LOMLOE modifica aquest capítol a fons, amb la següent justificació del preàmbul:

“En el título I de la LOE, en la ordenación y los principios pedagógicos de la educación infantil, se incorpora el respeto a la específica cultura de la infancia que definen la Convención sobre los Derechos del Niño y las Observaciones Generales de su Comité. Asimismo, se otorga un mandato al Gobierno en colaboración con las Administraciones educativas para regular los requisitos mínimos que deben cumplir los centros que imparten el primer ciclo de esta etapa”.

El primer objectiu es reflecteix en els canvis curriculars i organitzatius, que comentaré després, però el segon del “mandat al Gobierno en col·laboració amb les Administratives per regular els requisits mínims que han de complir els centres que imparteixen el primer cicle d’aquesta etapa” suposa una greu invasió de les competències autonòmiques que, fins ara, eren les úniques responsables de desenvolupar les previsions bàsiques de la llei en relació amb l’educació infantil.

A més, aquest mandat al Gobierno no es limita a regular els requisits mínims dels centres, tal com diu el preàmbul de la llei, sinó que també afecta als “requisits de titulació dels seus professionals” i a la determinació “dels continguts educatius del primer cicle de l’educació infantil” (art. 14.7). Tot això entra en contradicció flagrant amb la competència exclusiva de la Generalitat de Catalunya “amb relació als ensenyaments d’educació infantil” de “la determinació dels continguts educatius del primer cicle de l’educació infantil i la regulació dels centres en què s’imparteix aquest cicle, i també la definició de les plantilles del professorat i de les titulacions i les especialitzacions de la resta del personal” (art. 131.2.b EAC).

No té cap justificació aquest canvi de criteri, quan fins ara la LOE havia fet aquest mandat sobre els continguts educatius i els requisits dels centres del primer cicle d’educació infantil a “les Administracions educatives”, expressió aquesta que en el context de la llei orgànica mai ha inclòs el Govern de l’Estat, sinó simplement les Administracions educatives autonòmiques. La LOMLOE substitueix, doncs, en aquest art. 14.7 “les Administracions educatives” pel “Gobierno en col·laboració amb les Comunitats Autònomes”, sense cap indicació de què s’ha d’entendre per “col·laboració”, ni tampoc per què no s’ha posat la fórmula més concreta “d’acord amb les Comunitats Autònomes”, com s’ha fet un parell de vegades al llarg de la LOMLOE.

 

2. Principis generals i objectius (art. 12 i 13)

No hi ha cap canvi als apartats 1 i 4 de l’article 12, sobre els principis generals de l’educació infantil.

L’apartat 2 és nou:

2. Los centros que acojan de manera regular a niños y niñas con edades entre cero y seis años deberán ser autorizados por las Administraciones educativas como centros de educación infantil.

Per als centres d’educació infantil que no estiguin autoritzats la DT 4 preveu un termini màxim que s’establirà per adaptar-se als requisits mínims:

Disposición transitoria cuarta. Adaptación de los centros.

Los centros que atiendan de manera regular a niños y niñas menores de tres años y que a la entrada en vigor de esta ley no estén autorizados como centros de educación infantil, dispondrán para adaptarse a los requisitos mínimos previstos en el artículo 14.7 del plazo máximo que se establezca.

 

L’apartat 3 es modifica de la manera següent:

3. La educación infantil tiene carácter voluntario y su finalidad es la de contribuir al desarrollo físico, afectivo, social, cognitivo y artístico del alumnado, así como la educación en valores cívicos para la convivencia.

El desenvolupament “cognitiu” substitueix “l’intelectual” i s’afegeixen a les finalitats de l’etapa els desenvolupament “artístic” i “l’educació en valors cívics per a la convivència”.

L’apartat 5 també és nou:

5. La programación, la gestión y el desarrollo de la educación infantil atenderán, en todo caso, a la compensación de los efectos que las desigualdades de origen cultural, social y económico tienen en el aprendizaje y evolución infantil, así como a la detección precoz y atención temprana de necesidades específicas de apoyo educativo.

 

De l’article 13, sobre els objectius de l’educació infantil, es modifica l’apartat e) i s’afegeix un nou apartat h):

e) Relacionarse con los demás en igualdad y adquirir progresivamente pautas elementales de convivencia y relación social, así como ejercitarse en el uso de la empatía y la resolución pacífica de conflictos, evitando cualquier tipo de violencia.

h) Promover, aplicar y desarrollar las normas sociales que promueven la igualdad de género.

 

 

3. Ordenació i principis pedagògics (art. 14)

Es modifiquen els apartats 3, 5 i 6 sobre l’ordenació pedagògica de l’etapa i els mètodes de treball:

3. En ambos ciclos de la educación infantil se atenderá progresivamente al desarrollo afectivo, a la gestión emocional, al movimiento y los hábitos de control corporal, a las manifestaciones de la comunicación y del lenguaje, a las pautas elementales de convivencia y relación social, así como al descubrimiento del entorno, de los seres vivos que en él conviven y de las características físicas y sociales del medio en el que viven. También se incluirán la educación en valores, la educación para el consumo responsable y sostenible y la promoción y educación para la salud. Además se facilitará que niñas y niños elaboren una imagen de sí mismos positiva y equilibrada e igualitaria y adquieran autonomía personal.

5. Las Administraciones educativas fomentarán el desarrollo de todos los lenguajes y modos de percepción específicos de estas edades para desarrollar el conjunto de sus potencialidades, respetando la específica cultura de la infancia que definen la Convención sobre los derechos del Niño y las Observaciones Generales de su Comité. Con esta finalidad, y sin que resulte exigible para afrontar la educación primaria, podrán favorecer una primera aproximación a la lectura y a la escritura, así como experiencias de iniciación temprana en habilidades numéricas básicas, en las tecnologías de la información y la comunicación y en la expresión visual y musical y en cualesquiera otras que las administraciones educativas autonómicas determinen.

Corresponde asimismo a las Administraciones educativas fomentar una primera aproximación a la lengua extranjera en los aprendizajes del segundo ciclo de la educación infantil, especialmente en el último año.

6. Los métodos de trabajo en ambos ciclos se basarán en las experiencias de aprendizaje emocionalmente positivas, las actividades y el juego y se aplicarán en un ambiente de afecto y confianza, para potenciar su autoestima e integración social y el establecimiento de un apego seguro.

 

A l’apartat 7, que ja he comentat a la introducció, es remet al Gobierno la regulació dels continguts educatius del primer cicle de l’educació infantil, els requisits de titulació dels seus professionals i els dels centres, en concret els relatius a la relació numèrica alumne-professor, a les instal·lacions i al nombre de llocs escolars:

7. El Gobierno, en colaboración con las comunidades autónomas, determinará los contenidos educativos del primer ciclo de la educación infantil de acuerdo con lo previsto en el presente capítulo. Asimismo, regulará los requisitos de titulación de sus profesionales y los que hayan de cumplir los centros que impartan dicho ciclo, relativos, en todo caso, a la relación numérica alumno-profesor, a las instalaciones y al número de puestos escolares.

La redacció original de la LOE era la següent:

7. Las Administraciones educativas determinarán los contenidos educativos del primer ciclo de la educación infantil de acuerdo con lo previsto en el presente capítulo. Asimismo, regularán los requisitos que hayan de cumplir los centros que impartan dicho ciclo, relativos, en todo caso, a la relación numérica alumnado-profesor, a las instalaciones y al número de puestos escolares.

 

L’apartat 8 és totalment nou:

8. Para garantizar la continuidad del proceso de formación y una transición y evolución positiva de todo el alumnado, se reflejará en el desarrollo curricular la necesaria continuidad entre esta etapa y la Educación Primaria, lo que requerirá la estrecha coordinación entre el profesorado de ambas etapas.

 

La coordinació entre el professorat de les etapes d’educació infantil i d’educació primària, així com entre els centres que imparteixen diferents cicles i amb els centres d’educació primària, també es regula a l’article 15.5:

Art. 15.5. Las Administraciones educativas asegurarán la coordinación entre los equipos pedagógicos de los centros que actualmente imparten distintos ciclos y de estos con los centros de educación primaria.

 

4. Oferta de places i gratuïtat (art. 15)

Apartat 1

1) Després d’un canvi estilístic menor, que substitueix “Les Administraciones públicas promoverán un incremento progresivo de la oferta de plazas públicas en el primer cicle” per “Les Administraciones públicas incrementaran progresivamente la oferta...”, es fixa un objectiu nou impossible d’assolir amb els recursos actuals destinats al sistema educatiu: “ (...) Con el fin de atender todas las solicitudes de escolarización de la población infantil de cero a tres años”.

Per assolir aquest objectiu de l’escolarització plena del primer cicle d’educació infantil, a la disposició addicional tercera LOMLOE es fixa un termini d’un any a partir de l’entrada en vigor de la llei, perquè el Gobierno, en col·laboració amb les Administracions educatives, elabori un pla de 8 anys de durada per a l’extensió del primer cicle d’educació infantil:

 

Disposición adicional tercera. Extensión de la educación infantil.

En el plazo de un año desde la entrada en vigor de esta ley, el Gobierno, en colaboración con las Administraciones educativas, elaborará un plan de ocho años de duración para la extensión del primer ciclo de educación infantil de manera que avance hacia una oferta pública suficiente y asequible con equidad y calidad y garantice su carácter educativo. En su progresiva implantación se tenderá a la extensión de su gratuidad, priorizando el acceso del alumnado en situación de riesgo de pobreza y exclusión social y la situación de baja tasa de escolarización.

En aquesta disposició addicional es matisa el que s’havia dit a l’apartat 15.1 (“Con el fin de atender todas las solicitudes de escolarización de la población infantil de cero a tres años”) amb una expressió més semblant a la que s’utilitza al següent apartat 2: “de manera que avance hacia una oferta pública suficiente y asequible con equidad y calidad y garantice su carácter educativo”.

Amb el mateix objectiu d’estendre l’escolarització del primer cicle d’educació infantil, la DA 5 LOMLOE preveu uns programes de cooperació territorial per a millorar, entre d’altres, els nivells d’escolarització accessible i assequible en el primer cicle d’educació infantil:

Disposición adicional quinta. Prioridades en los Programas de cooperación territorial.

A fin de alcanzar las metas del objetivo 4 de la Agenda 2030, el Gobierno, en colaboración con las Administraciones educativas, promoverá durante el periodo de implantación de esta ley los programas de cooperación territorial como línea estratégica de actuación, con especial atención a mejorar los niveles de escolarización accesible y asequible en el primer ciclo de educación infantil y en formación profesional, así como para promover el desarrollo de las competencias, la educación inclusiva, la prevención y reducción del abandono temprano de la educación y la formación, el plurilingüismo, el fortalecimiento de la escuela rural e insular y el desarrollo profesional docente.

 

2) Al final de l’apartat 1 s’explicita una obligació per a tots els centres d’educació infantil, que ja havien de complir amb anterioritat, perquè la LOE ja havia previst que les Administracions educatives havien d’establir requisits per a aquests centres (en tot cas, la relació numèrica alumnat-professor, les instal·lacions i el nombre de llocs escolars). Així, s’afegeix a aquest apartat:

Todos los centros habrán de estar autorizados por la Administración educativa correspondiente y supervisados por ella.

En relació amb aquesta obligació, la DT 4, que ja he esmentat abans, avisa que els centres que no estiguin autoritzats com a centres d’educació infantil disposaran per adaptar-se als requisits mínims del termini que s’estableixi [a la DT 9 de la LOE ja es preveia aquest termini, amb la contradicció que s’atribuïa al Gobierno la competència per establir-lo, prèvia consulta a les CCAA, quan l’art. 14.7 havia atribuït a les Administracions educatives la regulació d’aquests requisits mínims. Ara, havent-se atorgat al Gobierno la capacitat de regular aquests requisits, ja no hi ha contradicció...]

De fet, a l’article 12.2 ja s’havia establert aquesta obligació i supervisió d’aquest tipus de centres docents:

2. Los centros que acojan de manera regular a niños y niñas con edades entre cero y seis años deberán ser autorizados por las Administraciones educativas como centros de educación infantil.

 

Apartat 2

No hi ha cap modificació, però s’hauria d’haver adequat aquest apartat, sobre el segon cicle de l’educació infantil, al nou objectiu del primer cicle d’atendre totes les sol·licituds d’escolarització de la població infantil de zero a 3 anys (apartat 1 anterior): el redactat, no modificat per la LOMLOE, d’aquest apartat 2 no garanteix l’escolarització de totes les sol·licituds del segon cicle, ja que només es garanteix una oferta suficient en centres públics i concerts en centres privats “en el comntext de la seva programació educativa”.

 

Apartat 3

S’afegeix només aquesta previsió:

En todo caso, las Administraciones educativas promoverán la existencia de centros públicos que incorporen la educación infantil con otras etapas educativas posteriores.

 

Apartat 4

No hi ha cap modificació en el text original de la LOE.

 

Apartat 5

S’afegeix aquest apartat nou, sobre la coordinació entre els equips pedagògics del primer i segon cicle, i amb els centres d’educació primària:

5. Las Administraciones educativas asegurarán la coordinación entre los equipos pedagógicos de los centros que actualmente imparten distintos ciclos y de estos con los centros de educación primaria.

A l’apartat 14.8 anterior ja s’havia exigit la coordinació entre el professorat de les dues etapes d’infantil i de primària.

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada