1. Introducció
La LOMCE no va modificar cap dels
preceptes del capítol I, sobre l’educació infantil, del títol I, sobre els
ensenyaments i la seva ordenació. La LOMLOE modifica aquest capítol a fons, amb
la següent justificació del preàmbul:
“En el título I de la LOE, en la
ordenación y los principios pedagógicos de la educación infantil, se incorpora
el respeto a la específica cultura de la infancia que definen la Convención
sobre los Derechos del Niño y las Observaciones Generales de su Comité.
Asimismo, se otorga un mandato al Gobierno en colaboración con las
Administraciones educativas para regular los requisitos mínimos que deben
cumplir los centros que imparten el primer ciclo de esta etapa”.
El primer objectiu es reflecteix
en els canvis curriculars i organitzatius, que comentaré després, però el segon
del “mandat al Gobierno en col·laboració amb les Administratives per regular
els requisits mínims que han de complir els centres que imparteixen el primer
cicle d’aquesta etapa” suposa una greu invasió de les competències autonòmiques
que, fins ara, eren les úniques responsables de desenvolupar les previsions bàsiques
de la llei en relació amb l’educació infantil.
A més, aquest mandat al Gobierno
no es limita a regular els requisits mínims dels centres, tal com diu el preàmbul
de la llei, sinó que també afecta als “requisits de titulació dels seus
professionals” i a la determinació “dels continguts educatius del primer cicle
de l’educació infantil” (art. 14.7). Tot això entra en contradicció flagrant
amb la competència exclusiva de la Generalitat de Catalunya “amb relació als
ensenyaments d’educació infantil” de “la determinació dels continguts educatius
del primer cicle de l’educació infantil i la regulació dels centres en què s’imparteix
aquest cicle,
i també la definició de les plantilles del professorat i de les titulacions i
les especialitzacions de la resta del personal” (art. 131.2.b EAC).
No té cap justificació aquest canvi de
criteri, quan fins ara la LOE havia fet aquest mandat sobre els continguts
educatius i els requisits dels centres del primer cicle d’educació infantil a “les
Administracions educatives”, expressió aquesta que en el context de la llei orgànica
mai ha inclòs el Govern de l’Estat, sinó simplement les Administracions
educatives autonòmiques. La LOMLOE substitueix, doncs, en aquest art. 14.7 “les
Administracions educatives” pel “Gobierno en col·laboració amb les Comunitats Autònomes”,
sense cap indicació de què s’ha d’entendre per “col·laboració”, ni tampoc per
què no s’ha posat la fórmula més concreta “d’acord amb les Comunitats Autònomes”,
com s’ha fet un parell de vegades al llarg de la LOMLOE.
2. Principis generals i objectius (art. 12 i 13)
No hi ha cap canvi als apartats 1
i 4 de l’article 12, sobre els principis generals de l’educació infantil.
L’apartat 2 és nou:
2.
Los centros que acojan de manera regular a niños y niñas con edades entre cero
y seis años deberán ser autorizados por las Administraciones educativas como
centros de educación infantil.
Per als centres d’educació
infantil que no estiguin autoritzats la DT 4 preveu un termini màxim que s’establirà
per adaptar-se als requisits mínims:
Disposición transitoria cuarta.
Adaptación de los centros.
Los
centros que atiendan de manera regular a niños y niñas menores de tres años y
que a la entrada en vigor de esta ley no estén autorizados como centros de
educación infantil, dispondrán para adaptarse a los requisitos mínimos
previstos en el artículo 14.7 del plazo máximo que se establezca.
L’apartat
3 es modifica de la manera següent:
3. La educación infantil tiene carácter
voluntario y su finalidad es la de contribuir al desarrollo físico, afectivo,
social, cognitivo y artístico del alumnado, así como la educación en
valores cívicos para la convivencia.
El
desenvolupament “cognitiu” substitueix “l’intelectual” i s’afegeixen a les
finalitats de l’etapa els desenvolupament “artístic” i “l’educació en valors cívics
per a la convivència”.
L’apartat
5 també és nou:
5.
La programación, la gestión y el desarrollo de la educación infantil atenderán,
en todo caso, a la compensación de los efectos que las desigualdades de origen
cultural, social y económico tienen en el aprendizaje y evolución infantil, así
como a la detección precoz y atención temprana de necesidades específicas de
apoyo educativo.
De l’article 13, sobre els
objectius de l’educació infantil, es modifica l’apartat e) i s’afegeix un nou apartat
h):
e) Relacionarse con los demás en igualdad y adquirir progresivamente
pautas elementales de convivencia y relación social, así como ejercitarse en el uso de la empatía y
la resolución pacífica de conflictos, evitando cualquier tipo de violencia.
h)
Promover, aplicar y desarrollar las normas sociales que promueven la igualdad
de género.
3. Ordenació i principis pedagògics (art. 14)
Es modifiquen els apartats 3, 5 i
6 sobre l’ordenació pedagògica de l’etapa i els mètodes de treball:
3. En ambos ciclos de la educación
infantil se atenderá progresivamente al desarrollo afectivo, a la gestión emocional,
al movimiento y los hábitos de control corporal, a las manifestaciones de la
comunicación y del lenguaje, a las pautas elementales de convivencia y relación
social, así como al descubrimiento del entorno, de los seres vivos que en él conviven y de las
características físicas y sociales del medio en el que viven. También se incluirán la
educación en valores, la educación para el consumo responsable y sostenible y
la promoción y educación para la salud. Además se facilitará que niñas y
niños elaboren una imagen de sí mismos positiva y equilibrada e igualitaria y
adquieran autonomía personal.
5. Las Administraciones educativas fomentarán el
desarrollo de todos los lenguajes y modos de percepción específicos de estas edades para desarrollar el
conjunto de sus potencialidades, respetando la específica cultura de la
infancia que definen la Convención sobre los derechos del Niño y las
Observaciones Generales de su Comité. Con esta finalidad, y sin que resulte
exigible para afrontar la educación primaria, podrán favorecer una primera aproximación a
la lectura y a la escritura, así como experiencias de iniciación temprana en
habilidades numéricas básicas, en las tecnologías de la información y la
comunicación y en la expresión visual y musical y en cualesquiera otras que las administraciones
educativas autonómicas determinen.
Corresponde asimismo a las
Administraciones educativas fomentar una primera aproximación a la lengua
extranjera en los aprendizajes del segundo ciclo de la educación infantil,
especialmente en el último año.
6. Los métodos de trabajo en ambos ciclos
se basarán en las experiencias de aprendizaje emocionalmente positivas, las actividades y el
juego y se aplicarán en un ambiente de afecto y confianza, para potenciar su
autoestima e integración social y el establecimiento de un apego seguro.
A
l’apartat 7, que ja he comentat a la introducció, es remet al Gobierno la
regulació dels continguts educatius del primer cicle de l’educació infantil,
els requisits de titulació dels seus professionals i els dels centres, en
concret els relatius a la relació numèrica alumne-professor, a les instal·lacions
i al nombre de llocs escolars:
7. El Gobierno, en colaboración con las comunidades
autónomas, determinará los contenidos educativos del primer ciclo de la
educación infantil de acuerdo con lo previsto en el presente capítulo.
Asimismo, regulará los
requisitos de titulación de sus profesionales y los que hayan de cumplir
los centros que impartan dicho ciclo, relativos, en todo caso, a la relación
numérica alumno-profesor, a las instalaciones y al número de puestos escolares.
La
redacció original de la LOE era la següent:
7. Las Administraciones educativas
determinarán los contenidos educativos del primer ciclo de la educación infantil
de acuerdo con lo previsto en el presente capítulo. Asimismo, regularán los
requisitos que hayan de cumplir los centros que impartan dicho ciclo, relativos,
en todo caso, a la relación numérica alumnado-profesor, a las instalaciones y
al número de puestos escolares.
L’apartat
8 és totalment nou:
8.
Para garantizar la continuidad del proceso de formación y una transición y
evolución positiva de todo el alumnado, se reflejará en el desarrollo
curricular la necesaria continuidad entre esta etapa y la Educación Primaria,
lo que requerirá la estrecha coordinación entre el profesorado de ambas etapas.
La
coordinació entre el professorat de les etapes d’educació infantil i d’educació
primària, així com entre els centres que imparteixen diferents cicles i amb els
centres d’educació primària, també es regula a l’article 15.5:
Art.
15.5. Las Administraciones educativas asegurarán la coordinación entre los
equipos pedagógicos de los centros que actualmente imparten distintos ciclos y
de estos con los centros de educación primaria.
4. Oferta de places i gratuïtat (art. 15)
Apartat 1
1) Després d’un canvi estilístic
menor, que substitueix “Les Administraciones
públicas promoverán un incremento
progresivo de la oferta de plazas públicas en el primer cicle” per “Les Administraciones públicas incrementaran progresivamente la oferta...”,
es fixa un objectiu nou impossible d’assolir amb els recursos actuals destinats
al sistema educatiu: “ (...) Con el
fin de atender todas las solicitudes de escolarización de la población infantil
de cero a tres años”.
Per assolir aquest objectiu de l’escolarització
plena del primer cicle d’educació infantil, a la disposició addicional tercera LOMLOE
es fixa un termini d’un any a partir de l’entrada en vigor de la llei, perquè
el Gobierno, en col·laboració amb les Administracions educatives, elabori un
pla de 8 anys de durada per a l’extensió del primer cicle d’educació infantil:
Disposición adicional tercera. Extensión de la educación
infantil.
En el plazo de un año desde la entrada
en vigor de esta ley, el Gobierno, en colaboración con las Administraciones
educativas, elaborará un plan de ocho años de duración para la extensión del
primer ciclo de educación infantil de manera que avance hacia una oferta
pública suficiente y asequible con equidad y calidad y garantice su carácter
educativo. En su progresiva implantación se tenderá a la extensión de su
gratuidad, priorizando el acceso del alumnado en situación de riesgo de pobreza
y exclusión social y la situación de baja tasa de escolarización.
En aquesta disposició addicional
es matisa el que s’havia dit a l’apartat 15.1 (“Con el fin de atender todas las
solicitudes de escolarización de la población infantil de cero a tres años”) amb
una expressió més semblant a la que s’utilitza al següent apartat 2: “de manera que avance hacia una oferta pública suficiente y
asequible con equidad y calidad y garantice su carácter educativo”.
Amb el mateix objectiu d’estendre
l’escolarització del primer cicle d’educació infantil, la DA 5 LOMLOE preveu
uns programes de cooperació territorial per a millorar, entre d’altres, els
nivells d’escolarització accessible i assequible en el primer cicle d’educació
infantil:
Disposición adicional quinta.
Prioridades en los Programas de cooperación territorial.
A fin de alcanzar las metas del objetivo
4 de la Agenda 2030, el Gobierno, en colaboración con las Administraciones
educativas, promoverá durante el periodo de implantación de esta ley los
programas de cooperación territorial como línea estratégica de actuación, con
especial atención a mejorar los niveles
de escolarización accesible y asequible en el primer ciclo de educación infantil
y en formación profesional, así como para promover el desarrollo de las
competencias, la educación inclusiva, la prevención y reducción del abandono
temprano de la educación y la formación, el plurilingüismo, el fortalecimiento
de la escuela rural e insular y el desarrollo profesional docente.
2) Al final de l’apartat 1 s’explicita
una obligació per a tots els centres d’educació infantil, que ja havien de
complir amb anterioritat, perquè la LOE ja havia previst que les Administracions
educatives havien d’establir requisits per a aquests centres (en tot cas, la
relació numèrica alumnat-professor, les instal·lacions i el nombre de llocs
escolars). Així, s’afegeix a aquest apartat:
Todos
los centros habrán de estar autorizados por la Administración educativa
correspondiente y supervisados por ella.
En relació amb aquesta obligació, la DT
4, que ja he esmentat abans, avisa que els centres que no estiguin autoritzats
com a centres d’educació infantil disposaran per adaptar-se als requisits mínims
del termini que s’estableixi [a la DT 9 de la LOE ja es preveia aquest termini,
amb la contradicció que s’atribuïa al Gobierno la competència per establir-lo,
prèvia consulta a les CCAA, quan l’art. 14.7 havia atribuït a les Administracions
educatives la regulació d’aquests requisits mínims. Ara, havent-se atorgat al Gobierno
la capacitat de regular aquests requisits, ja no hi ha contradicció...]
De fet, a l’article 12.2 ja s’havia
establert aquesta obligació i supervisió d’aquest tipus de centres docents:
2.
Los centros que acojan de manera regular a niños y niñas con edades entre cero
y seis años deberán ser autorizados por las Administraciones educativas como
centros de educación infantil.
Apartat
2
No
hi ha cap modificació, però s’hauria d’haver adequat aquest apartat, sobre el
segon cicle de l’educació infantil, al nou objectiu del primer cicle d’atendre totes les sol·licituds d’escolarització
de la població infantil de zero a 3 anys (apartat 1 anterior): el redactat, no
modificat per la LOMLOE, d’aquest apartat 2 no garanteix l’escolarització de totes les sol·licituds del segon cicle,
ja que només es garanteix una oferta suficient en centres públics i concerts en
centres privats “en el comntext de la seva programació educativa”.
Apartat 3
S’afegeix
només aquesta previsió:
En
todo caso, las Administraciones educativas promoverán la existencia de centros
públicos que incorporen la educación infantil con otras etapas educativas
posteriores.
Apartat 4
No hi ha cap modificació en el text
original de la LOE.
Apartat 5
S’afegeix
aquest apartat nou, sobre la coordinació entre els equips pedagògics del primer
i segon cicle, i amb els centres d’educació primària:
5.
Las Administraciones educativas asegurarán la coordinación entre los equipos
pedagógicos de los centros que actualmente imparten distintos ciclos y de estos
con los centros de educación primaria.
A
l’apartat 14.8 anterior ja s’havia exigit la coordinació entre el professorat de
les dues etapes d’infantil i de primària.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada