1. Objectius del projecte de llei en relació amb l’autonomia dels centres
La millora de l’autonomia dels
centres apareix destacada dins dels objectius de la reforma educativa a
l’infograma penjat al web del Ministeri d’Educació sobre la LOMLOE:
Dins l’objectiu 1,
“Modernitzar el sistema educatiu”, s’inclou “l’augment de l’autonomia
pedagògica i curricular dels centres amb rendiments de comptes”, el qual a
l’Educació Primària es concreta en “l’autonomia dels centres per flexibilitzar
les àrees, metodologies, espais i temps”, i a l’ESO “l’autonomia dels centres
per agrupar matèries per àmbits interdisciplinaris”.
I dins de l’objectiu 3,
en aquest mateix document, “Millorar els resultats i augmentar l’èxit escolar”
hi trobem “l’aposta per l’autonomia dels centres i els seus plans estratègics
de millora”.
S’hi inclouen, finalment, 7 novetats
de “l’autonomia dels centres i professionalitat docent per elevar els
resultats”:
¾ Més autonomia pedagògica per innovar i
millorar continguts, metodologies i organització d'espais i temps.
¾ Plans de millora dels centres a partir
dels resultats de les avaluacions-diagnòstic.
¾ Es reforça la vinculació comunitària
dels centres amb el seu entorn.
¾ Dona suport als centres que
escolaritzen alumnat que té més necessitats.
¾ Foment del lideratge pedagògic dels
directors.
¾ Participació del Claustre i del
Consell Escolar en la selecció del director o directora.
¾ Es torna al Consell Escolar la seva
funció d'òrgan de govern, control i gestió dels centres sostinguts amb fons
públics.
A la Memòria d’anàlisi d’impacte
normatiu del projecte s’assenyala entre els objectius de la llei aquests dos:
¾ “Vincular
la autonomía de los centros al fomento de planes estratégicos y líneas de
trabajo para mejorar su calidad, exigiendo una mayor transparencia en la
rendición de cuentas” (pàg. 168).
¾ “Facilitar la
autonomía de los centros a partir de una reflexión sobre unas líneas
estratégicas en el que enmarcar el proyecto educativo. El plan debe partir del
análisis de las evaluaciones internas y externas, pudiendo dar lugar a un
compromiso con la Administración para la mejora del centro” (pàg. 129).
Finalment, al preàmbul del
projecte de llei, es resumeixen tots els aspectes innovadors en la regulació de
l’autonomia dels centres:
“Por otra parte, se señala que, en
el ejercicio de su autonomía, los centros pueden adoptar experimentaciones,
programas educativos, planes de trabajo, formas de organización, normas de
convivencia o ampliación del calendario escolar o del horario lectivo de áreas
o materias, en los términos que establezcan las Administraciones educativas y
cumpliendo algunas condiciones que se especifican. Se definen cuáles deben ser
los aspectos que deben recoger los proyectos educativos de centro, relativos a
los valores, los objetivos y las prioridades de actuación, así como algunos
aspectos que deben necesariamente incorporar. Como novedad, se establece que el
proyecto educativo debe incluir un plan de mejora del centro, que se revisará
periódicamente.”
A la nota d’avui
analitzo fins a quin punt aquests objectius de millora de l’autonomia dels
centres s’han assolit al projecte de LOMLOE, i en quin grau podem constatar un
augment de l’autonomia dels centres.
2. Canvis introduïts per la LOMLOE en els capítols I i II del títol V,
sobre participació, autonomia i govern del centres
CAPÍTOL I
Participació en el funcionament i el govern dels centres
Article 119. Participació en
el funcionament i el govern dels centres públics i privats concertats.
Es recupera el concepte
de “participació de la comunitat educativa en el govern dels centres”, que havia estat suprimit per la LOMCE.
Així, l’apartat 1 recupera el
redactat exacte de la LOE del 2006 amb la garantia de “la participació de la comunitat educativa en l’organització, el govern, el funcionament i l’avaluació dels
centres”, en lloc de la modificació introduïda per la LOMCE: la garantia de “la intervenció de la comunitat
educativa en el control i gestió
dels centres”.
L’apartat 2 recupera la mateixa
redacció del 2006: la comunitat educativa participarà en el govern dels centres
a través del seu Consell Escolar, punt nuclear de l’organització que havia
estat suprimit per la LOMCE.
L’apartat 5 recupera la
consideració del Consell Escolar i Claustre del Professorat com a òrgans
col·legiats de govern. També inclou
la novetat que “a la composició del Consell Escolar s’haurà de promoure la
presència equilibrada de dones i homes”.
Amb aquestes tres modificacions,
l’article 119 recupera la redacció de la LOE originària.
CAPÍTOL II
Autonomia dels centres
Article 120. Disposicions
generals.
Es mantenen sense canvis els dos
primers apartats, que tampoc no havien estat modificats per la LOMCE.
L’apartat 3 recupera parcialment
el text originari de la LOE-2006 (“Les Administracions educatives afavoriran l’autonomia dels centres”)
en lloc del canvi introduït per la LOMCE (“... potenciaran i promouran l’autonomia dels centres”). També s’introdueixen
els conceptes de “donar resposta i
viabilitat als projectes educatius i propostes d’organització” en lloc del
text coincident de LOE-2006 i LOMCE: “adequar-se
als plans de treball i organització”. S’hi manté la modificació introduïda
per la LOMCE: “Els centres sostinguts amb fons públics hauran de retre comptes
dels resultats obtinguts”.
Se suprimeix un llarg paràgraf d’aquest
apartat 3, que havia estat introduït per la LOMCE:
“Las Administraciones educativas publicarán los resultados obtenidos por
los centros docentes, considerados en relación con los factores socioeconómicos
y socioculturales del contexto en que radiquen, de acuerdo con lo indicado en
los artículos 140 y siguientes de esta Ley Orgánica y en los términos que el
Gobierno establezca reglamentariamente.
Las Administraciones educativas
podrán establecer planes específicos de mejora en aquellos centros públicos que
no alcancen los niveles adecuados.
En relación con los centros
concertados se estará a la normativa reguladora del concierto correspondiente.”
L’apartat 4, en enumerar els
àmbits en els quals els centres poden exercir la seva autonomia (“experimentacions,
plans de treball, formes d’organització, normes de convivència o ampliació del
calendari escolar o de l’horari lectiu d’àmbits, àrees o matèries”), previstos
a la LOE modificada per la LOMCE, afegeix dos nous àmbits d’autonomia pedagògica:
les innovacions pedagògiques i els programes educatius. També s’afegeix la
condició que totes aquestes activitats no poden “suposar discriminació de cap
tipus”.
L’apartat
5 es manté sense canvis des de la LOE-2006.
Article 121. Projecte educatiu.
En
aquest article fonamental per a l’autonomia dels centres, la LOMCE només havia
modificat l’apartat 3 i havia afegit dos nous apartats, el 7 i el 8. La LOMLOE
suprimeix aquests darrers apartats sencers i modifica els apartats 1 i 2,
afegint-hi també dos nous apartats: el 2.bis i el 2.ter.
A
l’apartat 1, se substitueix els “objectius” del projecte educatiu pels “fins” i
s’afegeix el següent:
“El proyecto educativo del centro (…) impulsará y desarrollará los
principios, objetivos y metodología propios de un aprendizaje competencial
orientado al ejercicio de una ciudadanía activa. Asimismo
incluirá un tratamiento transversal de la educación en valores, del desarrollo sostenible, de la igualdad
entre mujeres y hombres, de la igualdad de trato y no discriminación y de la prevención de la violencia
contra las niñas y las mujeres, del
acoso y del ciberacoso escolar, así como la cultura de paz y los derechos
humanos.
El proyecto educativo del
centro recogerá asimismo la estrategia digital del centro, de acuerdo
con lo establecido en el artículo 111 bis.5.”
Com
a novetat, l’apartat 2 (no modificat per la LOMCE) emmarca el projecte educatiu
en “unes línies estratègiques” i amplia l’entorn social i cultural del centre a
“l’entorn social, econòmic, natural i cultural de l’alumnat del centre”. Aquestes línies estratègiques cal posar-les en
relació amb la planificació estratègica de l’article 122 bis.2, introduït per
la LOMCE i mantingut per la LOMLOE.
L’acció
tutorial i el pla de convivència es converteixen en “les mesures relatives a l’acció tutorial, els plans de convivència i
de lectura”.
També
s’hi afegeixen les següents noves previsions:
“(…) especificando medidas académicas
que se adoptarán para favorecer y formar
en la igualdad particularmente de mujeres y hombres.”
S’hi
afegeixen dos nous apartats a aquest article 121:
¾
“2 bis. Los centros adoptarán las medidas necesarias para compensar las carencias que pudieran existir en
la competencia en comunicación lingüística, en lengua castellana y en su
caso en las lenguas cooficiales, tomando como referencia el análisis realizado
previamente e incluyendo dicho análisis y tales medidas en su proyecto educativo.
Las
Administraciones educativas adoptarán las iniciativas necesarias para facilitar
a los centros la aplicación de dichas medidas.”
¾
“2 ter. El proyecto educativo incorporará un plan de mejora, que se revisará
periódicamente, en el que, a partir del análisis de los diferentes procesos de
evaluación del alumnado y del propio centro, se planteen las estrategias y
actuaciones necesarias para mejorar los resultados educativos y los
procedimientos de coordinación y de relación con las familias y el entorno.”
Aquests
plans de millora apareixien abans a l’article 120.3, en un text ara suprimit
per la LOMLOE, però tenien una altra condició: eren “es Administracions
educatives les qui “podien establir plans específics de millora en aquells
centres públics que no assoleixin els nivells adequats”. Ara, en canvi, el pla
de millora es converteix en un component obligatori dels projectes educatius
dels centres públics i concertats.
No
hi ha cap canvi als apartats 3, 4, 5 i 6 que es mantenen tal com van ser aprovats
a la LOE del 2006.
Se
suprimeixen els apartats 7 i 8, que havien estat afegits per la LOMCE,
referents als instituts d’educació secundària amb especialització curricular.
Article 122. Recursos.
Només
es modifica l’apartat 3 per retornar al Consell Escolar la competència per
aprovar l’obtenció de recursos complementaris, competència atribuida per la
LOMCE al director del centre.
Article 122 bis. Accions
destinades a fomentar la qualitat dels centres docents
Se suprimeixen els apartats 3, 4
i 5 d’aquest article 122 bis afegit per la LOMCE, referents al projecte
educatiu de qualitat i les actuacions tendents a l’especialització curricular,
així com l’autonomia del director per realitzar les esmentades actuacions. Sorprèn,
especialment, la supressió de l’apartat 4, sobre l’autonomia del director en
matèria de gestió de personal docent i de proposar requisits i mèrits per als
llocs de treball lligats al projecte educatiu, sense que aquestes competències
directives s'hagin recollit en un altre precepte.
L’apartat 1 es manté sense canvis
i a l’apartat 2 es manté la planificació estratègica per a desenvolupar les
accions de qualitat educativa. Tanmateix a aquest segon apartat s’elimina tota
referència al projecte educatiu de qualitat i s’afegeix la següent
especificació sobre les accions de qualitat educativa:
“2. Las
Administraciones educativas fomentarán acciones de calidad educativa que podrán dirigirse, de manera específica, a
aspectos de una etapa o enseñanza de las impartidas por el centro o, de manera
general, a aspectos asociados a
una consideración integral del centro y podrán tomar como referencia diversos
modelos de análisis y gestión (…)”
Article 123. Projecte de
gestió dels centres públics.
No es modifica l’apartat 1, que
queda igual que va ser aprovat, inicialment, a la LOE-2006.
A l’apartat 2 es fan dues
modificacions:
¾
Substituir dues vegades “les Administracions educatives” per “les Administracions públiques”: “Las Administraciones públicas podrán delegar en los órganos
de gobierno de los centros públicos la adquisición de bienes, contratación de
obras, servicios y suministros (…). El ejercicio de la autonomía de los centros
para administrar estos recursos estará sometido a las disposiciones que las
Administraciones públicas establezcan
para regular el proceso de contratación, de realización y de justificación del
gasto”, ja que
aquestes matèries econòmiques estan regulades per normativa dictada per un
Ministeri diferent del d’Educació.
¾
S’actualitza la normativa vigent, substituint el
Real Decret Legislatiu 2/2000, de 16 de juny, per “la Ley 9/2017,
de 8 de noviembre, de Contratos del Sector Público, por la que se transponen al
ordenamiento jurídico español las Directivas del Parlamento Europeo y del
Consejo 2014/23/UE y 2014/24/UE, de 26 de febrero de 2014 y, en su caso, con la
legislación autonómica en materia de contratación del sector público”.
No es modifiquen els apartats 3,
4 i 5 que mantenen la redacció originària del 2006.
Article 124. Normes
d’organització i funcionament.
L’evolució d’aquest precepte
sobre les NOFC ha sofert un tractament sorprenent per part de la LOE, LOMCE i
LOMLOE:
¾
La redacció inicial de la LOE-2006 només tenia
dos apartats, amb un total de 6 línies de text a dues columnes.
¾
La LOMCE va ampliar extraordinàriament
l’extensió d’aquests dos apartats, amb un detall impropi d’una norma que regula
l’autonomia dels centres, arribant a un total de 26 línies a una columna. A
més, va afegir dos nous apartats amb 10 línies més.
¾
La LOMLOE no toca ni una paraula de tot el
regulat per la LOMCE, i afegeix un cinquè apartat nou, amb 9 línies més a una
columna. Per tant, hem passat de 6 línies de text normatiu a 51 en 5 apartats,
dos ells amb caràcter bàsic ( el 3 i el 5).
El nou apartat 5 afegit per la
LOMLOE diu:
“5. Las Administraciones
educativas regularán los protocolos de
actuación frente a indicios de acoso escolar, ciberacoso, acoso sexual,
violencia de género y cualquier otra manifestación de violencia, así como los
requisitos y las funciones que debe desempeñar el coordinador o coordinadora de
bienestar y protección, que debe designarse en todos los centros educativos
independientemente de su titularidad. Las directoras, directores o titulares de
centros educativos se responsabilizarán de que la comunidad educativa esté
informada de los protocolos de actuación existentes así como de la ejecución y
el seguimiento de las actuaciones previstas en los mismos. En todo caso deberán
garantizarse los derechos de las personas afectadas.”
A aquest pas, el precepte de les NOFC
acabarà tenint major extensió que el del Projecte Educatiu.
Article 125. Programació
general anual.
El breu precepte de 5 línies
sobre la Programació general anual no ha estat modificat per la LOMLOE, ni
tampoc ho havia estat per la LOMCE, i per tant manté la redacció inicial de la
LOE-2006.
3. Grau de modificació de la LOE i de la LOMCE per part de la LOMLOE:
Si repassem el nombre d’apartats
d’aquests dos capítols de la llei sobre la participació i l’autonomia dels
centres, podem dibuixar el següent quadre que permet comparar la diferent incidència
de la nova llei sobre els preceptes originaris de la LOE i sobre les
modificacions introduïdes per la LOMCE:
Capítols I i II del títol V de la LOE: participació i autonomia dels
centres
Graus de
la innovació normativa en els preceptes de LOMLOE |
Total
apart. |
% |
1. Apartats innovadors (totalment nous, afegits
per la LOLMOE) |
3 |
7,5 |
2. Recuperen el text de LOE 2006 (que havia modificat
la LOMCE) |
3 |
7,5 |
3. Mantenen el mateix text de LOE-2006 (no
modificat per LOMCE) |
15 |
37,5 |
4. Modifiquen el text de LOE-2006 (no modificat
per LOMCE) |
5 |
12,5 |
5. Suprimeixen el text de LOE-2006 (no modificat
per LOMCE) |
0 |
0 |
6. Mantenen el mateix text de LOMCE-2013 (que
havia modificat LOE) |
6 |
15 |
7. Modifiquen el text de LOMCE-2013 (que havia
modificat LOE) |
3 |
7,5 |
8. Suprimeixen el text de LOMCE-2013 (que havia
modificat LOE) |
5 |
12,5 |
TOTAL
APARTATS |
40 |
100 |
Si sumem tots els apartats en que
s’han introduït modificacions (les files 1, 2, 4, 7 i 8) resulta que no arriben
a la meitat del total (el 47,5%), mentre que en un 52,5% dels apartats es manté
el text originari de la LOE o les modificacions introduïdes per la LOMCE, sense
cap variació (en concret, les files 3 i 6).
L’apartat 1 de la Disposició
derogatòria única del projecte de LOMLOE, proclama que “queda derogada la Llei
Orgànica 8/2013, de 9 de desembre per a la millora de la qualitat educativa” (LOMCE).
Aquesta derogació no afecta a l’article únic que incloïa les modificacions de
la LOE, que es van incorporar al propi text vigent de la llei, sinó a les
disposicions addicionals, transitòries i finals de la pròpia LOMCE que no
haguessin modificat preceptes d’una altra llei.
Així, dels 40 apartats que contenen aquests
dos capítols de la Llei Orgànica d’educació, la LOMCE va modificar 17 apartats,
dels quals ara la LOMLOE modificarà 6 apartats (en 3 d’ells, recuperant el text
originari de la LOE) i suprimirà 5, però els altres 6 apartats de la LOMCE
continuaran vigents, sense cap canvi. No es pot, per tant, acceptar sense més
que la LOMLOE derogui “tota” la LOMCE.
La LOMCE, en canvi, havia
respectat, sense cap modificació, 20 apartats d’aquests capítols de la LOE. D’aquests
20, ara la LOMLOE introdueix modificacions en 5.
4. Conclusió:
En resum, en aquests dos capítols
sobre la participació de la comunitat educativa en el govern del centre i sobre
l’autonomia del centre, s’han introduït les següents modificacions del text:
1. Es
recupera la participació de la comunitat educativa en l’organització, el govern, el funcionament i l’avaluació dels
centres (art. 119.1);
2. El
Consell Escolar i el Claustre del Professorat tornen a tenir la consideració
d’òrgans col·legiats de govern (art.
119.5);
3. Se
suprimeix la publicació dels resultats
obtinguts pels centres docents (art. 120.3);
4. S’afegeixen
les innovacions pedagògiques i els
programes educatius als àmbits de l’autonomia dels centres (art. 120.4);
5. S’afegeixen
al projecte educatiu els següents
conceptes: aprenentatge competencial orientat a l’exercici de la ciutadania
activa, tractament transversal de l’educació en valors, del desenvolupament
sostingut, de la igualtat entre dones i homes, de la igualtat de tracte i no
discriminació i de la prevenció de la violència contra les nenes i les dones,
del assetjament i del ciberassetjament escolar, així com de la cultura de pau i
els drets humans (art. 121.1);
6. El
projecte educatiu recollirà l’estratègia
digital del centre (art. 121.1);
7. El
projecte educatiu s’emmarca en unes
línies estratègiques, tenint en compte les característiques de l’entorn
social, econòmic, natural i cultural de l’alumnat, així com les relacions amb
agents educatius, socials, econòmics i culturals de l’entorn. (art. 121.2);
8. El
projecte educatiu recollirà plans de
lectura a més de la forma d’atenció a la diversitat de l’alumnat, les
mesures relatives a l’acció tutorial i els plans de convivència, que ja estaven
recollits a la LOMCE (art. 121.2);
9. El
projecte educatiu inclourà l’anàlisi prèvia
i les mesures necessàries per compensar
les carències en comunicació lingüística, en llengua castellana i en les
llengües cooficials (art. 121.2 bis);
10. El
projecte educatiu inclourà també un pla
de millora, prèvia una anàlisi dels diferents processos d’avaluació dels
alumnes i del propi centre, amb les
estratègies i actuacions per millorar els resultats educatius i els
procediments de coordinació i de relació amb les famílies i l’entorn (art.
121.2 ter);
11. Se
suprimeix el projecte educatiu de
qualitat i les actuacions tendents a l’especialització curricular dels
instituts d’educació secundària (art. 121.7 i 8, i 122 bis.3, 4 i 5);
12. El
Consell Escolar recupera la competència
per aprovar l’obtenció de recursos complementaris (art. 122.3);
13. Es
manté la planificació estratègica per a desenvolupar les accions de qualitat
educativa, que podran dirigir-se, de
manera específica, a aspectes d’una etapa o ensenyament o, de manera general, a aspectes d’una
consideració integral del centre (art. 122 bis.2);
14. Se
substitueixen “les Administracions educatives” per “les Administracions
públiques”, en relació amb la delegació en els òrgans de govern dels centres
públics l’adquisició de béns,
contractació d’obres, serveis i subministraments (art. 123.2);
15. Les
Administracions educatives regularan els
protocols d’actuació en front dels indicis d’assetjament escolar, ciberassetjament,
assetjament sexual, violència de gènere i qualsevol altra manifestació de
violència (art. 124.5) i, finalment,
16. Nova
figura del coordinador o coordinadora de
benestar i protecció, en tots els centres educatius, les funcions i
requisits del qual seran regulades per les Administracions educatives (art.
124.5).
Una vegada revisades les 16 modificacions
introduïdes per la LOMLOE en l’àmbit de l’autonomia dels centres, podem
comprovar si han comportat una innovació normativa que suposi un increment en
l’autonomia del centre, tal com fixaven els objectius de la nova llei.
De fet, només hi ha innovació
normativa, que comporti un increment de l’autonomia del centre en relació amb
la regulació de la LOMCE, en els següents dos apartats: el números 6 i el 16
del llistat anterior. En totes les altres modificacions, no hi ha cap innovació
normativa, perquè en uns casos les competències ja estaven a mans dels centres,
i en altres aquestes innovacions no suposen cap increment en l’autonomia del
centre.
La incidència de les
modificacions ha estat també desequilibrada en els diferents àmbits de l’autonomia:
a l’àmbit de l’autonomia pedagògica hi ha més modificacions (en 9 apartats) que
als altres dos àmbits, el de l’autonomia organitzativa (2 apartats) i de gestió
(3 apartats).
Sobta, finalment, comprovar que
no s’ha regulat cap mesura nova relativa a la gestió del personal docent del
centre, i en canvi s’ha suprimit sencer l’apartat 4 de l’art. 122 bis, en què
el director rebia “autonomia per adaptar els recursos humans a les necessitats
derivades de les accions de qualitat”, amb les següents facultats: “a) Establir
requisits i mèrits específics per als llocs de funcionaris docents i d’interins;
b) Rebutjar la incorporació de professorat interí; i c) Proposar la pròrroga de
funcionaris docents en comissió de serveis o la renovació del nomenament de
personal interí”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada