1. Objectius del projecte de llei en relació amb els centres docents
Al preàmbul del projecte de llei es
destaquen els següents aspectes sobre el títol IV, que regula els centres
docents:
“En el título IV
de la LOE, sobre centros docentes, se establece que la programación de la red de centros debe asegurar la existencia de
plazas públicas en todas las áreas o zonas de escolarización o de influencia
que se establezcan, una vez considerada la oferta existente de centros públicos
y privados concertados. Asimismo, a fin de garantizar los derechos y libertades
de todos los interesados, los principios de programación y participación deben
ser tenidos en cuenta en la confección de la oferta de plazas en centros educativos.
Con respecto a
los centros privados concertados se
señala que corresponde a las Comunidades Autónomas el desarrollo del régimen de
conciertos educativos, a partir de la regulación general establecida por el
Gobierno. El concierto establecerá los derechos y obligaciones recíprocas en
cuanto a régimen económico, duración, prórroga y extinción, número de unidades
escolares concertadas y demás condiciones, con sujeción a las disposiciones
reguladoras del régimen de conciertos.
Por otra parte,
dado que el sistema educativo no puede ser ajeno a los desafíos que plantea el cambio climático del planeta, los
centros docentes han de convertirse en un lugar de custodia y cuidado de
nuestro medio ambiente. Por ello han de promover una cultura de la
sostenibilidad ambiental, de la cooperación social, desarrollando programas de
estilos de vida sostenible y fomentando el reciclaje y el contacto con los
espacios verdes.”
Avui analitzo els
canvis introduïts en aquest títol de la LOE, que regula els centres públics i
els centres concertats, així com les modificacions de la LODE incloses a la
disposició final primera, i que afecten els centres concertats.
2. Canvis introduïts per la LOMLOE en el títol IV de la
LOE, sobre els centres docents
Articles 107 i 108,
sobre el règim jurídic i la classificació dels centres.
No hi ha cap innovació
al text d’aquests dos articles.
Article 109.
Programació de la xarxa de centres.
En aquest precepte
s’inclouen canvis substancials en relació amb el text de la LOMCE:
Apartat 1:
La LOMCE no havia
modificat aquest apartat, però la LOMLOE introdueix modificacions importants en
la programació dels centres:
¾
L’obligació dels poders públics de garantir el
dret de tots a l’educació s’ha de fer “mitjançant una oferta suficient de
places públiques, en condicions
d’igualtat”. S’introdueixen, doncs, dos criteris de l’oferta de places que
no hi eren a la LOMCE, però sí a la LOE-2006 (a l’apartat 2 d’aquest precepte).
¾
La garantia de LOE-2006 que les Administracions
educatives ofereixin “places públiques suficients, especialment a les zones de
nova població”, en el projecte de llei s’inclou als apartats 1 i, com ara
veurem, també al nou 3. La LOMCE havia corregit aquesta garantia de
l’existència de “places públiques suficients” en la garantia de l’existència de
“places suficients”, tatxant la paraula “públiques”.
¾
S’afegeix també un nou objectiu de la
programació escolar: “En tot cas, es perseguirà l’objectiu de cohesió social i la consideració de la heterogeneïtat de l’alumnat com a
oportunitat educativa”.
Apartat 2:
Aquest apartat es refà
completament, recuperant criteris de la LOE-2006, suprimint gran part del text
de la LOMCE i afegint nous criteris:
a) Es recupera de la LOE-2006: La
programació de l’oferta educativa ha de
tenir en compte (en lloc del “prenent en consideració” de la LOMCE) “l’oferta
existent de centres públics i l’autoritzada en els centres privats concertats”,
assegurant el dret a l’educació;
b) Es suprimeix el criteri de
prendre en consideració “la demanda
social”, que havia estat introduït per la LOMCE i el criteri de la
“programació general de l’ensenyament”, que es converteix en el principi de
programació.
c) S’afegeixen dos nous principis,
el de participació i programació: “La participació efectiva dels sectors afectats
com a mecanisme idoni per atendre adequadament els drets i llibertats i
l’elecció de tots els interessats (...) Els principis de programació i participació són correlatius i
cooperants en l’elaboració de l’oferta (...)”.
Apartat 3 (nou):
La garantia de places
públiques suficients, que havia establert la LOE-2006, i que la LOMCE havia
reduït a una garantia de places suficients, eliminant la paraula “públiques”,
es concreta i es ressalta en un nou apartat 3, dedicat específicament a aquesta
garantia:
“En el marc de la programació general de la xarxa de centres
d’acord amb els principis anteriors, les Administracions educatives programaran
l’oferta educativa de forma que garanteixin
l’existència de places públiques suficients, especialment a les zones nova població”.
Apartat 4 (nou):
Aquest apartat recupera la
redacció inicial de l’apartat 3 de la LOE-2006, que havia estat refós amb
l’apartat 2 per la LOMCE, sobre els criteris de “les consignacions pressupostàries
existents i el principi d’economia i
eficiència en l’ús dels recursos públics (...)”
Apartat 5 (nou):
Per assolir la garantia de places
públiques suficients, tal com s’ha establert als apartats anteriors, el nou
apartat 5 estableix l’obligació de les Administracions educatives de “promoure
un increment progressiu de llocs escolars a la xarxa de centres de titularitat
pública”.
Article 110. Accessibilitat
i sostenibilitat.
S’amplia el títol del
precepte afegint-hi “i sostenibilitat”. Els dos primers apartats no es
modifiquen (tampoc els havia modificat la LOMCE) i s’afegeixen dos nos apartats:
“3. Con el fin de promover una
cultura de la sostenibilidad ambiental y de la cooperación social para proteger
nuestra biodiversidad, las Administraciones educativas favorecerán, en
coordinación con las instituciones y organizaciones de su entorno, la sostenibilidad de los centros, su relación con el medio natural y su adaptación a las consecuencias derivadas
del cambio climático. Asimismo garantizarán los caminos escolares seguros y
promoverán desplazamientos sostenibles en los diferentes ámbitos territoriales,
como fuente de experiencia y aprendizaje vital.
4. Los centros, como espacios
abiertos a la sociedad de los que son elemento nuclear, promoverán el trabajo y
la coordinación con las administraciones, entidades y asociaciones de su
entorno inmediato, creando comunidades educativas abiertas, motores de la transformación
social y comunitaria”.
Article 111. Denominació
dels centres públics.
A l’apartat 1 es mantenen les
denominacions actuals dels centres públics i s’afegeix una de nova:
“Los centros que ofrecen
únicamente enseñanzas de formación profesional se denominarán institutos de
formación profesional, y centros integrados cuando impartan todas las ofertas
formativas de formación profesional”.
La resta d’apartats es mantenen
sense modificacions.
Article 111 bis. Tecnologies
de la Informació i la comunicació.
A l’apartat 1, s’afegeix un cinquè
paràgraf:
“En el marco de la implantación de
las citadas medidas, dentro de los sistemas de información propios de la
gestión académica y administrativa se regulará un número identificativo para cada alumno o alumna, a fin de
facilitar el intercambio de la información relevante, el seguimiento de las
trayectorias educativas individualizadas, incluyendo las medidas educativas que
en su caso se hubieran podido aplicar, y atender demandas de la estadística
estatal e internacional y de las estrategias europeas para los sistemas de
educación y formación. En cualquier caso, dicha regulación atenderá a la
normativa relativa a la privacidad y protección de datos personales”.
Es modifiquen els apartats 2,3,5
i 6 i s’afegeix un nou apartat 7:
LOMCE-2013 |
LOMLOE-2020 |
2. Los
entornos virtuales de aprendizaje que se empleen en los centros docentes
sostenidos con fondos públicos facilitarán la aplicación de planes educativos
específicos diseñados por los docentes para la consecución de objetivos
concretos del currículo, y deberán contribuir a la extensión del concepto de
aula en el tiempo y en el espacio. Por ello deberán, respetando los
estándares de interoperabilidad, permitir a los alumnos y alumnas el acceso,
desde cualquier sitio y en cualquier momento, a los entornos de aprendizaje
disponibles en los centros docentes en los que estudien, teniendo en cuenta
los principios de accesibilidad universal y diseño para todas las personas y
con pleno respeto a lo dispuesto en la normativa aplicable en materia de
propiedad intelectual. |
2. Los
entornos virtuales de aprendizaje que se empleen en los centros docentes
sostenidos con fondos públicos facilitarán la aplicación de planes educativos
específicos diseñados por los docentes para la consecución de objetivos concretos
del currículo, y deberán contribuir a la extensión del concepto de aula en el
tiempo y en el espacio. Por ello deberán, respetando los estándares de
interoperabilidad, permitir a los alumnos y alumnas el acceso, desde
cualquier sitio y en cualquier momento, a los entornos de aprendizaje
disponibles en los centros docentes en los que estudien, con pleno respeto a
lo dispuesto en la normativa aplicable en materia de propiedad intelectual, privacidad y protección de
datos personales. Así mismo promoverán los principios de accesibilidad
universal y diseño para todas las personas, tanto en formatos y contenidos como en herramientas y entornos
virtuales de aprendizaje. |
3. El
Ministerio de Educación, |
3. El
Ministerio de Educación y
Formación Profesional impulsará, previa consulta a las Comunidades Autónomas, la compatibilidad de
los formatos que puedan
ser soportados por las herramientas y entornos virtuales de aprendizaje en el ámbito
de los contenidos educativos digitales públicos, con el objeto de facilitar
su uso con independencia de la plataforma tecnológica en la que se alberguen. |
5. Se promoverá el uso,
por parte de las Administraciones educativas y los equipos directivos de los
centros, de las Tecnologías de la Información y la Comunicación en el aula,
como medio didáctico apropiado y valioso para llevar a cabo las tareas de
enseñanza y aprendizaje. |
5. Las
Administraciones educativas y los equipos directivos de los centros promoverán el uso de
las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) en el aula como medio didáctico
apropiado y valioso para llevar a cabo las tareas de enseñanza y aprendizaje.
Las Administraciones
educativas deberán establecer las condiciones que hagan posible la
eliminación en el ámbito escolar de las situaciones de riesgo derivadas de la
inadecuada utilización de las TIC, con especial atención a las situaciones de
violencia en la red. |
6. El
Ministerio de Educación, |
6. El
Ministerio de Educación y
Formación Profesional elaborará y revisará, previa consulta a las Comunidades
Autónomas, los marcos
de referencia de la competencia digital
que orienten la
formación inicial
y permanente del profesorado y faciliten el desarrollo de una cultura digital en los centros y en las aulas. |
|
7. Las Administraciones públicas
velarán por el acceso de todos los estudiantes a los recursos digitales
necesarios, para garantizar el ejercicio del derecho a la educación de todos
los niños y niñas en igualdad de condiciones. En todo caso, las tecnologías de la
información y la comunicación (TIC) y los recursos didácticos que se empleen,
se ajustarán a la normativa reguladora de los servicios y sociedad de la
información y de los derechos de propiedad intelectual, concienciando en el
respeto de los derechos de terceros. |
Article 112. Mitjans
materials i humans.
Es modifica l’apartat 3 (afegint
un punt i seguit nou) i s’afegeix un nou
apartat 6 sobre projectes d’especial interès per al context socioeconòmic del
centre:
“3. Los centros que escolaricen
alumnado con necesidad específica de apoyo educativo, en proporción mayor a la
establecida con carácter general o para la zona en la que se ubiquen, recibirán
los recursos complementarios humanos y materiales necesarios para atender
adecuadamente a este alumnado. A tal fin, la proporción de alumnado por profesor podrá ser inferior a
la establecida en el apartado 1 del artículo 157”.
“6. Las Administraciones educativas podrán establecer
compromisos con aquellos centros que, en uso de su autonomía y basándose en el
análisis de sus evaluaciones internas o externas, adopten decisiones o
proyectos que sean valorados por dichas administraciones de especial interés
para el contexto socioeconómico del centro, para el desarrollo del currículo o
para su organización y para la inclusión y la atención a la diversidad del
alumnado. Las Administraciones educativas y los centros harán un seguimiento y
valoración de los resultados obtenidos tomando como referencia los objetivos
propuestos”.
Els articles 113, 114 i 115,
sobre biblioteques escolars, denominació i caràcter propi dels centres privats,
no són modificats per la LOMLOE. Tampoc no havien estat modificats per la LOMCE.
Article 116. Concerts.
Es suprimeix de l’apartat 1, que
regula les condicions per accedir al concert, el següent text:
“(…) sin que la elección de centro
por razón de su carácter propio pueda representar para las familias, alumnos y
alumnas y centros un trato menos favorable, ni una desventaja, a la hora de
suscribir conciertos con las Administraciones educativas o en cualquier otro
aspecto”.
A l’apartat 2, a les preferències
per acollir-se al règim de concerts s’afegeixen “els centres que fomentin l’escolarització
de proximitat”. També es preveu, com a novetat, que “l’especificitat dels
centres constituïts en règim de cooperativa serà objecte de reconeixement a la
normativa corresponent”.
Al final de l’apartat 4, sobre la
normativa autonòmica del règim de concerts, s’introdueix un recordatori a les Administracions
educatives:
“En todo caso, las
Administraciones educativas recogerán en sus normativas específicas lo
dispuesto en el apartado segundo de este artículo”.
A l’apartat 6, es substitueix la
referència als “cicles de Formació Professional Bàsica” pels “ensenyaments de
cicles formatius de grau bàsic”.
Finalment, es suprimeix l’apartat
8 d’aquest precepte:
“8. Las Administraciones educativas
podrán convocar concursos públicos para la construcción y gestión de centros
concertados sobre suelo público dotacional”.
Finalment, l’article 117,
sobre els mòduls de concert es manté sense cap canvi (tampoc no havia estat
modificat per la LOMCE).
Disposició final
primera. Modificació de la LODE.
L’apartat setè de la disposició
final primera de la LOMLOE modifica l’article 50 de la LODE, que limita molt
els beneficis, fiscals i no fiscals, reconeguts fins ara a tots els centres
concertats que van ser considerats assimilats a les fundacions benefico-docents,
sense cap condició prèvia. Ara, en canvi, la LOMLOE limita aquesta consideració
“als centres concertats la titularitat dels quals sigui reconeguda com a entitat sense ànim de lucre o en règim
de cooperativa”.
3. Conclusió:
En resum, en aquest títol sobre
els centres docents la LOMLOE ha introduït les següents novetats:
1. Es
recupera la garantia d’una oferta
suficient de places publiques, en condicions d’igualtat, especialment a
les zones de nova població (art. 109.1 i 3);
2. S’afegeix
un nou objectiu de la programació escolar: el de cohesió social i la consideració de la heterogeneïtat de l’alumnat com a oportunitat educativa (art. 109.1);
3. Es
recupera el requisit de l’oferta educativa, que ha de tenir en compte (no prendre en consideració, com la LOMCE) l’oferta existent de centres públics i
l’autoritzada en els centres concertats (art. 109.2);
4. Es
suprimeix el criteri de l’oferta escolar de prendre en consideració la demanda social (art. 109.2);
5. El
criteri de la programació general de l’ensenyament (LOMCE) es converteix en el principi de programació (art. 109.2);
6. Juntament
amb el principi de programació, s’afegeix el de participació efectiva dels sectors afectats: els dos principis de
programació i participació són correlatius
i cooperants en l’elaboració de l’oferta (art. 109.2);
7. S’estableix
l’obligació de les Administracions educatives de promoure un increment progressiu de llocs escolars a la xarxa de centres de
titularitat pública (art. 109.5);
8. Al
principi d’accessibilitat s’afegeix el de sostenibilitat
dels centres, en relació amb el medi natural i la seva adaptació a les conseqüències
del canvi climàtic (art. 110.3 i 4);
9. Es
crea una nova denominació per als centres públics que ofereixen únicament
ensenyaments de formació professional: instituts
de formació professional, i centres
integrats quan imparteixen totes les ofertes formatives de formació
professional (art. 111.1);
10. Es
regularà un número identificatiu per a
cada alumne o alumna, a efectes
estadístics (art. 111 bis.1);
11. Es
modifiquen alguns criteris sobre les TIC en els centres docents, reconeixent l’obligació
de les Administracions públiques “per vetllar per al accés de tots els estudiants als recursos digitals necessaris, per
garantir l’exercici del dret a l’educació de tots els nens i nens en igualtat
de condicions” (art. 111 bis);
12. La
proporció d’alumnat per professor als
centres que escolaritzen alumnat amb necessitat específica de suport educatiu, podrà
ser inferior a l’establerta a l’apartat
1 de l’article 157, sobre els recursos per a la millora dels aprenentatges i
suport al professorat (art. 112.3);
13. Es
regulen els projectes d’especial interès
per al context socioeconòmic dels centres, mitjançant un compromís entre les Administracions educatives i els centres,
per al desenvolupament del currículum o per a la seva organització i per a la
inclusió i l’atenció a la diversitat de l’alumnat (art. 112.6);
14. S’afegeix,
entre les preferències per acollir-se al règim de concerts, els centres que fomentin l’escolarització de
proximitat (art. 116.2);
15. Obligació
de reconèixer l’especificitat dels
centres constituïts en règim de cooperativa a la normativa corresponent (art.
116.2);
16. S’elimina
la possibilitat de convocar concursos públics per a la construcció i gestió de centres concertats sobre sòl públic
dotacional (art. 116.8);
17. Els
beneficis, fiscals o no fiscals,
reconeguts als centres concertats per ser considerats assimilats a les
fundacions benefico-docents, es limiten als que estiguin reconeguts com a entitats sense ànim de lucre o en règim de
cooperativa (LODE, art. 50).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada