Molt aviat farà 6 anys que estic
jubilat i he tingut diferents ocasions de continuar comentant en aquest blog
les novetats legislatives en matèria educativa. La primera nota que vaig
publicar va ser al desembre del 2015, en què vaig comentar el “Llibre Blanc dela professió docent”, encarregat pel Ministeri d’Educació per reordenar la
funció docent; en la segona, al juny del 2017, al post “No és possible reformarel sistema educatiu sense reformar la funció pública docent”, vaig comentar el
pacte educatiu que s'estava discutint des de feia mesos a la Subcomissió d’Educació
del Congrés dels Diputats, amb la proposta que havia preparat jo mateix per
defensar-la a la subcomissió, però per problemes d’agenda no vaig arribar a
anar al Congrés; i la tercera al desembre de 2018, sobre “La derogació de la LOMCE”,
sobre el primer projecte de derogació de la LOMCE preparat pel Ministeri d’Educació.
Les dues primeres iniciatives no
van tenir cap èxit: ni el llibre blanc es va convertir en llei ni la subcomissió
d’educació del Congrés de Diputats va arribar a cap pacte educatiu per reformar
la LOE. La tercera, en canvi, va aconseguir entrar al Congres com a projecte de
llei a principis d’any i està a punt de ser aprovada com a modificació de la LOE
i derogació de la LOMCE, dos anys després que el Ministeri fes públic el primer
esborrany el 19 de novembre de 2018.
El títol del projecte de llei, LOMLOE,
és una mica sorprenent, ja que hi apareixen dues vegades les paraules “llei
orgànica”: Llei Orgànica de modificació de la Llei Orgànica d’educació. Ens
trobem, doncs, davant una llei orgànica “al quadrat”, que modifica la LOE del
2006 i pretén derogar la LOMCE del 2013. Aquesta derogació de la LOMCE es fa
formalment en una disposició derogatòria que la deroga sencera, però de fet no se
suprimeixen tots els preceptes que havien estat afegits a la LOE per la LOMCE,
i per tant dins la LOE ha quedat incrustada una part important de la LOMCE
originària. Però això ja ho comentaré un altre dia, més endavant.
En aquesta primera nota sobre la
nova llei orgànica educativa reviso un dels objectius que s’ha fixat el
legislador: la reforma de la professió docent mitjançant un nou marc normatiu,
o dit d’una altra forma, modernitzar la professió docent per liderar la
innovació curricular i didàctica.
1. Definició de l’objectiu de modernitzar la professió docent
1.1 En una infografia penjada al
web del Ministerio de Educación y
Formación Profesional, entre els “10 desafiaments del sistema educatiu
espanyol” s’inclou amb el número 5 el següent:
“Modernizar la PROFESIÓN DOCENTE
para liderar la innovación curricular y didáctica”.
I dins l’objectiu 4 “ESTABILIZAR
EL SISTEMA EDUCATIVO COMO PILAR BÁSICO DE LAS POLÍTICAS DE CONOCIMIENTO”, hi
trobem el següent objectiu referent al professorat:
“Propone la creación de un nuevo
marco normativo para abordar la reforma
de la profesión docente”.
1.2 Al preàmbul del projecte de
llei hi trobem aquesta mateixa idea del “desenvolupament de la professió
docent”, relacionat amb el quart objectiu del Desenvolupament Sostenible i
l’agenda 2030:
“Igualmente (estas disposiciones
adicionales de la ley) pretenden la adaptación del sistema educativo a las
nuevas demandas aquellas que vienen referidas a las prioridades en los
programas de cooperación territorial, al cumplimiento del cuarto Objetivo de
Desarrollo Sostenible y la Agenda 2030, al
desarrollo de la profesión docente y al incremento del gasto público
educativo.”
1.3 A la pág. 36 de la “Memoria de análisis de impacto normativo
del proyecto de ley” del 28 de febrer de 2020, es reprodueix literalment
aquest mateix paràgraf del preàmbul, sense afegir cap altra justificació.
1.4 Però revisat el text del
projecte, es pot concloure que la “modernització de la professió docent” com a
desafiament del sistema educatiu espanyol s’ha reduït tan sols a l’anunci d’una
futura “proposta” de creació d’un nou marc normatiu per abordar la reforma de
la professió docent, sense cap concreció sobre el seu contingut, tal com
analitzo a continuació. No hi ha, per tant, cap contingut normatiu de reforma
de la professió docent, només un compromís legal que en el termini d’un any el Govern
estatal presentarà una proposta normativa, és a dir un projecte, no una norma aprovada.
2. Futura proposta normativa sobre el desenvolupament de la professió
docent
2.1 En tot el títol III de la
LOE-LOMCE, sobre el professorat, no s’hi preveu cap innovació en matèria de
professorat, ni tampoc a les disposicions addicionals de la sisena a la desena,
les que regulen la funció pública docent.
Al desenvolupament de la
professió docent només s’ha dedicat una breu disposició addicional setena de la
LOMLOE, sense contingut normatiu, que diu el següent:
“Disposición adicional séptima. Normativa sobre el desarrollo de la
profesión docente.
A fin de que el sistema educativo
pueda afrontar en mejores condiciones los nuevos retos demandados por la
sociedad e impulsar el desarrollo de la profesión docente, el Gobierno
presentará, en el plazo de un año a partir de la entrada en vigor de esta ley,
una propuesta normativa que regule, entre otros aspectos, la formación inicial
y permanente, el acceso a la profesión y el desarrollo de la carrera docente.”
Realment, no es pot considerar
que aquesta previsió normativa compleixi l’objectiu de la LOMLOE de reformar la
professió docent, ja que ens trobem davant d’un xec en blanc al Govern de
l’Estat per regular la matèria elaborant una proposta normativa, sense
intervenció directa de las restants administracions educatives.
2.2. Tots aquests temes ja estan regulats a la LOE (“funcions del
professorat”, art. 91; “formació inicial”, art. 100; “formació permanent”, art.
102 i 103; “accés a la professió”, art. 101 i, més específicament, els
requisits d’accés a la professió, art. 92-99 i “desenvolupament de la carrera
docent”, art. 106.4; 122.bis 5 i DA 12.7), uns amb més detall que altres.
En concret, la “carrera docent” o
“carrera professional” només apareix lleugerament mencionada a la llei, en dues
ocasions en relació amb ‘avaluació del professorat i en una tercera en un
compromís entre l’Estat i les Comunitats Autònomes per “impulsar l’estudi i
implantar mesures per al desenvolupament de la carrera professional”, compromís
previst l’any 2006 a la LOE original i que encara està pendent de portar-se a
la pràctica en la majoria de CCAA:
LOE, art. 106.4. Corresponde a las Administraciones educativas
disponer los procedimientos para que los
resultados de la valoración de la función docente sean tenidos en cuenta de
modo preferente en los concursos de traslados y en la carrera docente, junto con las actividades de formación,
investigación e innovación.
LOE, art. 122.bis 5. La actividad realizada por el personal
afecto a la ejecución de las acciones de
calidad educativa, con una valoración positiva, deberá serle reconocida
tanto en la provisión de puestos de trabajo como a efectos de carrera profesional, entre otros.
LOE, DA 12.7. La Administración del Estado y las Comunidades
Autónomas impulsarán el estudio y la implantación, en su caso, de medidas
destinadas al desarrollo de la carrera
profesional de los funcionarios docentes sin que necesariamente suponga el cambio de cuerpo.
2.3 Catorze anys després
d’aprovar-se la LOE, el projecte de LOMLOE torna a incloure una nova menció a
una futura regulació la carrera docent, en què s’inclouen algunes novetats:
a) En lloc del subjecte responsable
de la futura norma “l’Administració de l’Estat i les Comunitats Autònomes”, que
hi apareix a la DA 12.7 LOE, en el projecte de LOMLOE el responsable se
substitueix pel “Govern (de l’Estat)” no per tots els governs autonòmics amb
competències educatives. Hi ha, per tant, un retrocés autonòmic important.
b) En lloc de la “implantació de
mesures destinades al desenvolupament de la carrera professional dels
funcionaris docents”, ara es descafeïna encara més el text reduint el futurible
a “una proposta normativa”, no a una realitat legal que entri en vigor en el
termini de l’any previst, i sense especificar-se si aquesta “proposta” es
materialitzarà en una llei o en un simple real decreto.
Aquestes dues novetats suposen
una pèrdua important del paper de les administracions autònomes en el
desenvolupament de la professió docent, que seran convidades de pedra davant
d’una norma estatal bàsica que hauran d’aplicar elles, sense haver-la aprovat
directament.
2.4 La proposta de futura
regulació de la carrera professional docent per l’Estat xocarà també amb les
competències autonòmiques en aquesta matèria, reconegudes pels Estatuts
d’Autonomia i pel propi Estatut Bàsic de l’Empleat Públic (2007) que atribueix
a totes les administracions competents la possibilitat de desenvolupar la
carrera professional dels seus funcionaris:
EBEP, art. 2.3. El personal docente y el personal estatutario de
los Servicios de Salud se regirán por la legislación específica dictada por el
Estado y por las comunidades autónomas en el ámbito de sus respectivas
competencias (...)
EBEP, art. 16.3. Las leyes de Función Pública que se dicten en
desarrollo de este Estatuto regularán la carrera profesional aplicable en cada
ámbito que podrán consistir, entre otras (...)
EBEP, art. 17. Las leyes de Función Pública que se dicten en
desarrollo del presente Estatuto podrán regular la carrera horizontal de los
funcionarios de carrera, pudiendo aplicar, entre otras, las siguientes reglas:
(...)
Així, la Llei d’educació de Catalunya
regula amb detall la carrera docent, en desenvolupament de la LOE i de l’EBEP, al
capítol VI, sobre la carrera professional docent, del títol VIII, articles
128-133.
2.5 Dels altres aspectes sobre la
professió docent mencionats a la nova DA 7 del projecte de LOMLOE, la formació
permanent també pot presentar problemes competencials. Per exemple, l’article
131.2 de l’Estatut d’Autonomia de Catalunya (2006) atribueix a la Generalitat
de Catalunya competència exclusiva en matèria de formació permanent del
professorat:
“Correspon a la Generalitat, en matèria d’ensenyament no
universitari, amb relació als ensenyaments obligatoris i no obligatoris que
condueixen a l’obtenció d’un títol acadèmic o professional amb validesa a tot
l’Estat i amb relació als ensenyaments d’educació infantil, la competència
exclusiva que inclou: (...) f) La
formació permanent i el perfeccionament del personal docent i dels altres
professionals de l’educació i l’aprovació de directrius d’actuació en
matèria de recursos humans.”
En desenvolupament d’aquest
precepte, l’article 110 de la LEC regula la formació permanent del professorat.
3. Conclusió
Sorprèn molt comprovar que un
dels objectius de la LOMLOE, sobre la reforma i modernització de la professió
docent “per liderar la innovació curricular i didàctica” i “estabilitzar el
sistema educatiu com a pillar bàsic dels polítiques del coneixement”, hagi
quedat molt lluny de assolir-se al projecte de llei, ja que el text s’ha
limitat a incloure una breu disposició addicional programàtica d’una futura
proposta normativa del Govern estatal, sense precisar en absolut les seves
línies mestres.
Realment, el Ministeri ha
utilitzat molt poc les vint propostes de canvi del “Llibre Blanc de la professió
docent” que va encarregar el 2015, com ara “el model de professió docent d’alt
nivell de qualificació i d’excel·lència, el qual implica elevar el nivell de
formació i selecció”, mitjançant la proposta de MIR educatiu com a un procés d’inducció
a la professió docent.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada