1. Objectius del projecte de llei en relació amb la direcció dels
centres públics
Les direccions dels centres apareixen
dins els objectius de la reforma educativa a l’infograma penjat al web del
Ministeri d’Educació sobre la LOMLOE:
Dins l’objectiu 4 “ESTABILIZAR EL
SISTEMA EDUCATIVO COMO PILAR BÁSICO DE LAS POLÍTICAS DE CONOCIMIENTO”, hi
trobem el “reforç del lideratge
pedagògic de les direccions dels centres”.
Dins les 7 novetats de
“l’autonomia dels centres i professionalitat docent per elevar els resultats” també
apareix aquest mateix objectiu del “foment del lideratge pedagògic dels directors”.
Aquest lideratge en la regulació del projecte de llei queda limitat
únicament a l’àmbit pedagògic: “el
liderazgo y dinamización pedagógica” (art. 131.1) i “la valoración de la
capacidad de liderazgo pedagógico” (DA 12.4.b), que són les dues úniques
ocasions on s’esmenta aquesta paraula a tot el text del projecte. La qual cosa
ja és un avançament amb relació amb la LOMCE, on aquesta paraula només pareixia
al preàmbul de la llei, no al text legislatiu que no el recollia.
Finalment, a les pàgs 34 i 35 de la
Memòria d’anàlisi d’impacte normatiu i al preàmbul del projecte de llei, es
resumeixen tots els aspectes innovadors en la regulació de la direcció dels
centres:
“La dirección de
los centros educativos se identifica como factor clave para la calidad del
sistema educativo, y se apuesta por un modelo de dirección profesional que se alinea con las recomendaciones
europeas sobre esta figura, que ha de conjugar la responsabilidad institucional
de la gestión del centro como organización, la gestión administrativa, la
gestión de recursos y el liderazgo y
dinamización pedagógica, desde un enfoque colaborativo, y la lógica de
buscar el equilibrio entre tareas administrativas y pedagógicas. Constituye una
prioridad del sistema educativo contar con una dirección de calidad en los centros. La función directiva ha de ser
estimulante y motivadora, de modo que los docentes más cualificados se animen a
asumir esta responsabilidad. Para ello se establece la necesidad de superar una formación específica por
quien finalmente asuma el cargo para una tarea que obtendrá en todo caso el
reconocimiento de la administración. Se modifica la regulación de los procesos de selección y nombramiento del
director o directora. La selección será realizada en el centro por una comisión constituida por representantes del
centro correspondiente; de estos representantes en la comisión, un tercio será profesorado elegido por
el Claustro y otro tercio será elegido
por y entre los miembros del Consejo Escolar que no son profesores o
profesoras. Además, se establece la
incorporación de la figura de un director o directora con experiencia y con
trayectoria en el ejercicio de la dirección en centros similares.”
A la nota d’avui
analitzo les modificacions introduïdes per la LOMLOE en la regulació de la
figura de la direcció dels centres públics, on en general s’ha recuperat
pràcticament quasi tota la redacció inicial de la LOE del 2006, amb algunes
innovacions que comentaré.
2. Canvis introduïts per la LOMLOE en el capítol IV del títol V de la LOE,
sobre la direcció dels centres públics
Article 131. L’equip
directiu.
Es mantenen sense cap modificació
els 5 apartats d’aquest precepte, tal com havien estat aprovats per la
LOE-2006, ja que la LOMCE-2013 no els va modificar.
Ara, en canvi, la LOMLOE afegeix
un nou apartat 1, amb un redactat idèntic al text del preàmbul que he citat
abans:
“1. La dirección de los centros
educativos ha de conjugar la responsabilidad institucional de la gestión del
centro como organización, la gestión administrativa, la gestión de recursos y
el liderazgo y dinamización pedagógica, desde un enfoque colaborativo, buscando
el equilibrio entre tareas administrativas y pedagógicas.”
No és freqüent que l’articulat
d’una llei reculli, sense canvis, el mateix text que ha servit com a preàmbul
de la norma, i que en aquest cas ja repetia literalment el contingut de la
Memòria d’anàlisi d’impacte normatiu, justificativa de la pròpia llei.
De fet, aquest apartat no afegeix
res de nou al sistema educatiu tal com estava regulat fins ara, on ja
coexistien la gestió del centre, la seva organització, la gestió
administrativa, la gestió de recursos i l’autonomia pedagògica, que ara per
primera i única vegada a l’articulat rep la denominació de “lideratge i
dinamització pedagògica”. Afegir, com fa l’apartat, que la direcció dels centres
educatius “ha de buscar l’equilibri
entre les tasques administratives i pedagògiques, des d’un enfoc col·laboratiu”
no afegeix cap innovació normativa a la norma ni suposa un reforç de la figura
de la direcció.
Limitar-se a mencionar una única vegada
en tot l’articulat de la llei el “lideratge” pedagògic de la direcció, sense
concretar en què consisteix aquest lideratge ni què noves funcions s’afegeixen
a la seva figura, és realment poca cosa. Tampoc no s’entén perquè el lideratge
es limita a l’àmbit pedagògic, i no també als altres àmbits organitzatiu i de
gestió de l’autonomia del centre.
Article 132. Competències del
director o directora.
En aquest precepte se suprimeixen
totes les funcions afegides per la LOMCE [apartats l), m), n), ñ) i o)],
funcions que havien estat traspassades del Consell Escolar a la direcció del
centre públic:
¾
Aprovar els projectes i les normes;
¾
Aprovar la programació general anual del centre;
¾
Decidir sobre l’admissió dels alumnes;
¾
Aprovar l’obtenció de recursos extraordinaris;
¾
Fixar les directrius per a la col·laboració amb
les Administracions locals, amb altres centres, entitats i organismes.
Dels altres apartats, només hi ha
una modificació menor: es substitueixen “les mesures disciplinàries” per “les
mesures correctores” (apartat f).
Finalment, s’afegeixen tres nous
apartats a l’article 132: l), m) i n).
Nou apartat l): “Promover experimentaciones, innovaciones
pedagógicas, programas educativos, planes de trabajo, formas de organización,
normas de convivencia, ampliación del calendario escolar o del horario lectivo
de áreas o materias, de acuerdo con lo recogido en el artículo 120.4.
Les competències d’aquest apartat,
sobre experimentacions, plans i programes, ja estaven atribuïdes a l’autonomia
del centre a l’article 120.4, al qual la LOMLOE afegeix les innovacions
pedagògiques i els programes educatius. Però, de fet, aquest nou apartat l) se
solapa amb els apartats c) i f) d’aquest mateix article:
“c) Ejercer la dirección
pedagógica, promover la innovación educativa e impulsar planes para la
consecución de los objetivos del proyecto educativo del centro.”
“f) Favorecer la convivencia en el
centro, garantizar la mediación en la resolución de los conflictos e imponer
las medidas correctoras que correspondan a los alumnos y alumnas, en
cumplimiento de la normativa vigente (…)”
El claustre també té competències
atribuïdes en aquestes matèries:
Art. 129.d) Promover iniciativas
en el ámbito de la experimentación y de la investigación pedagógica y en la
formación del profesorado del centro.
També els catedràtics tenen
competències referents en la direcció de la investigació pedagògica dins de la
seva especialitat:
DA 8.2. Con carácter preferente se atribuyen a los funcionarios de los
cuerpos citados en el apartado anterior, las siguientes funciones:
a) La dirección de proyectos de
innovación e investigación didáctica de la propia especialidad que se realicen
en el centro.
Les noves competències de la direcció
de l’apartat l) es limiten a atribuir a la direcció la promoció de les activitats que ja estan totes atribuïdes a
l’autonomia del centre per l’art. 120.4:
4. Los centros, en el ejercicio de
su autonomía, pueden adoptar experimentaciones, innovaciones pedagógicas,
programas educativos, planes de trabajo, formas de organización, normas de
convivencia o ampliación del calendario escolar o del horario lectivo de
ámbitos, áreas o materias, en los términos que establezcan las Administraciones
educativas y dentro de las posibilidades que permita la normativa aplicable,
incluida la laboral, sin que, en ningún caso, suponga discriminación de ningún
tipo, ni se impongan aportaciones a las familias ni exigencias para las
Administraciones educativas.
Nou apartat m): “Fomentar la cualificación y formación del equipo
docente, así como la investigación, la experimentación y la innovación
educativa en el centro.”
Aquest apartat sobre el foment de
la formació, la investigació i la innovació també es solapa, en part, amb
l’apartat c) d’aquest mateix article de les competències de la direcció:
“c) Ejercer la dirección
pedagógica, promover la innovación
educativa e impulsar planes para la consecución de los objetivos del
proyecto educativo del centro.”
Són competències que ja estaven
recollides a l’article 2.2 sobre els fins del sistema educatiu:
Art. 2.2 Los poderes públicos
prestarán una atención prioritaria al conjunto de factores que favorecen la
calidad de la enseñanza y, en especial,
la cualificación y formación del profesorado, su trabajo en equipo, la
dotación de recursos educativos, humanos y materiales, las condiciones
ambientales y de salud del centro escolar y su entorno, la investigación, la experimentación y la renovación educativa, el
fomento de la lectura y el uso de bibliotecas, la autonomía pedagógica,
organizativa y de gestión, la función directiva, la orientación educativa y
profesional, la inspección educativa y la evaluación.”
Les activitats de formació i de recerca
i innovació educatives també apareixen juntes a l’article 105, sobre mesures
per al professorat de centres públics:
Art. 105. d) El
desarrollo de licencias retribuidas, de acuerdo con las condiciones y
requisitos que establezcan, con el fin de estimular la realización de
actividades de formación y de
investigación e innovación educativas que reviertan en beneficio directo
del propio sistema educativo.”
En relació amb aquestes matèries,
la LOMLOE ha afegit un nou contingut a la disposició addicional 35a.:
“Disposición adicional trigésima quinta. Promoción de la investigación e
innovación educativas.
El Ministerio responsable de
Educación y las administraciones educativas facilitarán la identificación de
grupos de investigación e innovación
educativas, fomentarán la creación de bases unificadas de conocimiento,
evidencias y buenas prácticas, y promoverán el desarrollo de centros de
investigación que sean referentes especializados, con el fin de mejorar las
prácticas docentes y los procesos educativos, elevar los resultados y asegurar
la calidad de la educación con mayor equidad e inclusión.
Así mismo promoverán la difusión
de experiencias y el intercambio de los resultados relevantes de la investigación e innovación educativas
entre redes de centros educativos y las universidades.”
Nou apartat n): “Diseñar
la planificación y organización docente del centro, recogida en la programación
general anual.”
Caldrà interpretar el sentit
exacte de “dissenyar” la planificació i organització docent del centre,
recollida a la programació general anual, perquè no entri en conflicte amb les
competències reconegudes al Claustre de professorat”:
Art. 127.b) Aprobar y evaluar la
programación general anual del centro sin perjuicio de las competencias del
Claustro de profesores, en relación con la planificación y organización docente.
Art. 129.a) Formular al equipo
directivo y al Consejo Escolar propuestas para la elaboración de los proyectos
del centro y de la programación general anual.
Article 133. Selecció del
director.
No hi ha cap canvi, ni tan sols
al títol del precepte que no afegeix “o de la directora”, i que es manté tal
com el va deixar la LOMCE, la qual es va limitar a suprimir un apartat, que ara
no es recupera:
“2. Dicho proceso debe permitir
seleccionar a los candidatos más idóneos
profesionalmente y que obtengan el mayor apoyo de la comunidad educativa.”
Aquest apartat incloïa la única
referència de la LOE a la “idoneïtat professional” del professorat.
Article 134. Requisits per ser
candidat a director.
En aquest precepte s’inclouen
dues modificacions:
¾
A l’apartat b) se substitueix el requisit d’haver impartit docència directa com a funcionari de carrera, per haver exercit funcions docents com a
funcionari de carrera, que és més ampli que la docència directa, és a dir, se
flexibilitza el requisit que es compleix ocupant un lloc docent sense docència
directa, com ara els llocs de treball dels serveis educatius.
¾
A l’apartat c) se suprimeix el requisit
obligatori d’estar en possessió de la certificació d’haver superat un curs de formació sobre el desenvolupament de la
funció directiva, i se substitueix per:
“c) Las
Administraciones Educativas podrán considerar como requisito la formación a la
que se refiere el apartado 6 del artículo 135.”
Aquest apartat 6 (nou) de l’article
135 regula el programa de formació sobre competències per al desenvolupament de
la funció directiva, previ al nomenament com a director:
“6. Quienes hayan superado el
procedimiento de selección deberán superar un programa de formación sobre
competencias para el desempeño de la función directiva, de manera previa a su
nombramiento. Las características de esta formación serán establecidas por el
Gobierno, en colaboración con las Administraciones educativas, y tendrá validez
en todo el Estado. Asimismo, se establecerán las excepciones que corresponda a
los aspirantes que hayan realizado cursos de formación de estas características
antes de la presentación de su candidatura o acrediten experiencia en el
ejercicio de la función directiva con evaluación positiva de su trabajo.
Las Administraciones educativas también
podrán establecer las condiciones en que los directores y directoras deban
realizar módulos de actualización en el desempeño de la función directiva.”
El
curs de formació sobre el desenvolupament de la funció directiva, amb validesa
en tot el territori nacional, suprimit de l’apartat 134.c) com a requisit previ
per poder participar en el concurs de mèrits, passa ara amb la LOMLOE a
l’apartat 1 de l’article 135 com a mèrit a ser valorat obligatòriament en la
convocatòria de selecció del director:
(…) Valoración de los mèritos, entre los
que incluirán la superación de un programa de formación sobre el desarrollo de
la función directiva, impartido por el Ministerio de Educación y Formación
Profesional o por las Administraciones educativas de las Comunidades Autónomas,
con validez en todo el territorio nacional.
Article 135. Procediment de selecció.
En
el procediment de selecció, la LOMLOE suprimeix, pràcticament, totes les
innovacions que havia introduït la LOMCE i recupera, netament, el text
originari de la LOE-2006:
LOE- 2006 |
LOMCE-2013 |
LOMLOE-2020 |
1.
Para la selección de los directores en los centros públicos, las
Administraciones educativas convocarán concurso de méritos y establecerán los
criterios objetivos y el procedimiento
de valoración de los méritos del candidato y del proyecto presentado. |
1.
Para la selección de los directores en los centros públicos, las
Administraciones educativas convocarán concurso de méritos y establecerán los
criterios objetivos y el procedimiento
de |
1.
Para la selección de los directores o directoras en los centros públicos, a excepción de los Centros
Integrados de Formación Profesional, las Administraciones educativas convocarán
concurso de méritos y establecerán los criterios objetivos y el procedimiento de valoración
del proyecto presentado y de los méritos del candidato, entre los que incluirán la
superación de un programa de formación sobre el desarrollo de la función
directiva, impartido por el Ministerio de Educación y Formación Profesional o
por las Administraciones educativas de las Comunidades Autónomas, con validez
en todo el territorio nacional. |
2. La
selección será realizada en
el centro por una Comisión constituida por representantes de la
Administración educativa y del centro correspondiente. |
2. La
selección será realizada por una comisión constituida, por un lado, por
representantes de las Administraciones educativas, y por otro, |
2. La
selección será realizada en
el centro por una comisión constituida por representantes de la
Administración educativa y del centro correspondiente. |
3.
Corresponde a las Administraciones educativas determinar el número total de
vocales de las comisiones. Al menos un tercio de los miembros de la comisión
será profesorado elegido por el Claustro y otro tercio será elegido por y
entre los miembros del Consejo Escolar que no son profesores. |
en una
proporción mayor del treinta
|
3. Corresponde a las Administraciones
educativas determinar el número total de vocales de las comisiones. Al menos
un tercio de los miembros de la comisión será profesorado elegido por el
claustro y otro tercio será elegido por y entre los miembros del consejo
escolar que no son docentes. Además, entre los miembros de la
comisión deberá haber, al menos, un director o directora en activo en centros
que impartan las mismas enseñanzas que aquel en que se desarrolla el
procedimiento de selección, con uno o más periodos de ejercicio con
evaluación positiva del trabajo desarrollado. |
4. La
selección del director, que tendrá en cuenta la valoración objetiva de los méritos
académicos y profesionales acreditados por los aspirantes y la valoración del
proyecto de dirección, será decidida democráticamente por
los miembros de la Comisión, de acuerdo con los criterios establecidos por
las Administraciones educativas. |
3. La
selección se basará en los méritos académicos y profesionales acreditados por
los aspirantes, la valoración del proyecto de dirección, |
4. La
selección del director o directora, que tendrá en cuenta la valoración objetiva de los méritos
académicos y profesionales acreditados por los aspirantes y la valoración del
proyecto de dirección orientado
a lograr el éxito escolar de todo el alumnado, que deberá incluir, entre otros, contenidos en
materia de igualdad entre mujeres y hombres, no discriminación y prevención
de la violencia de género, será decidida democráticamente por los miembros de
la comisión, de
acuerdo con los criterios establecidos por las Administraciones educativas. |
5. La
selección se realizará considerando,
primero, las
candidaturas de profesores del centro, que tendrán preferencia.
En ausencia de
candidatos del centro o cuando éstos no hayan sido seleccionados, la Comisión valorará las candidaturas de
profesores de otros centros. |
|
5. La selección se realizará valorando
especialmente las candidaturas del profesorado del centro. |
Art. 136.1 Los aspirantes seleccionados deberán
superar un programa de formación inicial, organizado por las Administraciones educativas. Los
aspirantes seleccionados que acrediten una experiencia de al menos dos años en
la función directiva estarán exentos de la realización del programa de
formación inicial. |
|
6. Quienes hayan superado el
procedimiento de selección deberán superar un programa de formación sobre
competencias para el desempeño de la función directiva, de manera previa a su
nombramiento. Las características de esta formación serán establecidas por el
Gobierno, en colaboración con las Administraciones educativas, y tendrá
validez en todo el Estado. Asimismo, se establecerán las excepciones que
corresponda a los aspirantes que hayan realizado cursos de formación de estas
características antes de la presentación de su candidatura o acrediten
experiencia en el ejercicio de la función directiva con evaluación positiva
de su trabajo. Las Administraciones educativas
también podrán establecer las condiciones en que los directores y directoras
deban realizar módulos de actualización en el desempeño de la función
directiva. |
Apartat 1.
1.1 La LOMLOE exclou d’aquest
procediment de selecció els Centres Integrats de Formació Professional, en
aplicació de l’article 11.5 de la Llei orgànica 5/2002, de 19 de juny, de les
Qualificacions y de la Formació Professional:
5. La dirección de los Centros
Integrados de Formación Profesional de titularidad de las Administraciones
educativas, será nombrada mediante el
procedimiento de libre designación por la Administración competente, entre
funcionarios públicos docentes, conforme a los principios de mérito, capacidad
y publicidad, previa consulta a los órganos colegiados del centro.
1.2 “El procediment de selecció,
així com els criteris de valoració” (LOMCE) recupera la redacció inicial de la
LOE: “el procediment de valoració del projecte presentat i dels mèrits del
candidat”.
1.3 Com he comentat a l’article
134 anterior, la LOMLOE inclou al final de l’apartat una especificació sobre
l’obligació de ser valorats els programes de desenvolupament de la funció
directiva:
“(...) entre los que incluirán la
superación de un programa de formación
sobre el desarrollo de la función directiva, impartido por el Ministerio de
Educación y Formación Profesional o por las Administraciones educativas de las
Comunidades Autónomas, con validez en
todo el territorio nacional.”
Aquest programa formatiu deu ser
el mateix que apareixia a l’article 134.1.c), segons la redacció introduïda per
la LOMCE, i que ara modifica la LOMLOE.
Apartats 2 i 3.
2.1 L’apartat 2, segons redacció
introduïda per la LOMCE, torna a desdoblar-se en dos apartats diferents, el 2 i
el 3, tal com havia fet la LOE-2006.
Amb les següents innovacions:
¾
Es recupera la precisió que la selecció serà
realitzada “en el centre”, expressió suprimida per la LOMCE;
¾
Es modifiquen les proporcions dels representants
que formen la comissió: se suprimeixen els límits de major d’un trenta i menor
del cinquanta per centre dels representants del centre, i el mínim del 50% de
representants del claustre torna al terç de la composició que havia estat
fixada per la LOE-2006; també es recupera el mínim del terç de membres del
consell escolar, amb la mateixa redacció de la LOE-2006.
2.2 Al final de l’apartat 3 hi ha
una novetat important:
“Además, entre
los miembros de la comisión deberá
haber, al menos, un director o directora en activo en centros que impartan
las mismas enseñanzas que aquel en que se desarrolla el procedimiento de
selección, con uno o más periodos de ejercicio con evaluación positiva del
trabajo desarrollado.”
Apartat 4.
4.1 Aquest apartat recupera, una
vegada més, el redactat inicial de la LOE-2006: la valoració “objectiva” dels
mèrits i la valoració del projecte de direcció “serà decidida democràticament
pels membres de la comissió”. No és massa afortunat recuperar en el context del
treball d’una comissió de valoració de mèrits la paraula “democràticament”, ja
que les comissions actuen “col·legiadament” en el cas dels òrgans col·legiats,
tal com estan regulats per la llei de procediment administratiu.
4.2 Se suprimeix de la
modificació introduïda per la LOMCE la concreció dels mèrits específics que han
de ser valorats, i que, en la nova redacció, seran establerts per les
Administracions educatives:
“(…) la valoración de la experiencia y
valoración positiva del trabajo previo desarrollado como cargo directivo y de
la labor docente realizada como profesor o profesora. Se valorará de forma
especial la experiencia previa en un equipo directivo, la situación de servicio
activo, el destino, trabajo previo y labor docente desarrollada en el centro
cuya dirección se solicita, así como, en su caso, haber participado con una
valoración positiva en el desarrollo de las acciones de calidad educativa
reguladas en el apartado 4 del artículo 122 de esta Ley Orgánica, o en experiencias
similares.”
4.3 Hi ha una innovació respecte
al contingut del projecte de direcció, que ha d’estar orientat a l’èxit escolar
i ha d’incloure continguts en matèria d’igualtat entre dones i homes:
“(…) la valoración del proyecto de
dirección orientado a lograr el éxito
escolar de todo el alumnado, que deberá incluir, entre otros, contenidos en
materia de igualdad entre mujeres y
hombres, no discriminación y prevención
de la violencia de género (…)”
Apartat 5.
Es recupera el criteri de donar preferència
als candidats del propi centre, si bé ara la prioritat no és absoluta como ho
era a la LOE-2006 (“considerant, primer, les candidatures de professors del
centre”) sinó que només és una “valoració especial”, amb un major pes dins el
barem, però que no exclourà de la valoració els professors de fora del centre.
Per això, no es recull la
previsió de l’apartat originari que restringia la valoració d’altres candidats:
“En ausencia de candidatos del centro o
cuando éstos no hayan sido seleccionados, la Comisión valorará las candidaturas
de profesores de otros centros”.
Apartat 6.
Aquest apartat recupera, amb
innovacions, l’article 136.1 de la LOE originària, sobre el nomenament dels
directors, el qual preveia un programa
de formació inicial obligatori entre la selecció i el nomenament, programa
suprimit per la LOMCE.
La LOMLOE introdueix les següents
modificacions al programa de formació:
¾
El programa de formació “inicial” es converteix
en programa de formació sobre “competències per a l’acompliment de la funció
directiva”;
¾
Deixa d’estar a mans de les Administracions
educatives la seva organització, per passar a les del Gobierno que ha d’establir
les seves característiques, “en col·laboració amb les Administracions
educatives” (tècnicament, és poc precisa l’expressió “en col·laboració”, quan
la formació del professorat és una competència exclusiva de les Comunitats Autònomes.
Vegeu, per exemple, l’art. 131.2.f) de l’EAC);
¾
El nou programa “tindrà validesa en tot l’Estat”,
igual que la tenia el “curs sobre el desenvolupament de la funció directiva” de
l’article 134.1.c), tal com va quedar redactat per la LOMCE, i les
característiques del qual havien de ser desenvolupades reglamentàriament pel
Gobierno.
¾
S’establiran excepcions (no s’especifica si el
Gobierno o les Administracions educatives) per als aspirants que hagin
realitzat cursos semblants abans de presentar la candidatura o acreditin
experiència en l’exercici de la funció directiva amb avaluació positiva. La
LOE-2006 només va establir l’excepció dels qui acrediten almenys dos anys d’experiència
en la funció directiva.
Article 136. Nomenament.
Novament, aquest precepte
recupera la redacció inicial de la LOE-2006:
Apartat 1.
¾
El nomenament es condiciona a la superació del programa de formació
previst a l’article 135.6.
¾
S’inclou, per segona vegada en aquest capítol de
la LOMLOE, una referència al nomenament dels directors dels Centres Integrats
de Formació Professional, que s’han de nomenar per lliure designació, no per
concurs de mèrits, segons estableix l’article 11.5 de la Llei orgànica 5/2002,
de 19 de juny, de les Qualificacions i de la Formació Professional.
Apartat 2.
¾
A la renovació del mandat de la direcció
s’inclou un nou tràmit, “escoltat el
Consell escolar”.
¾
Se suprimeix de les condicions de l’avaluació
final de la direcció el següent text:
“(los
criterios serán) objetivos e incluirán los resultados de las evaluaciones
individualizadas, a que hace referencia el artículo 144, realizadas durante su
mandato, que, en todo caso, considerarán los factores socioeconómicos y
socioculturales del contexto y el seguimiento de la evolución en el tiempo”.
Article 137. Nomenament amb caràcter extraordinari.
A més de reiterar, de forma
innecessària per tercera vegada, la referència a la Llei orgànica 5/2002, en
aquest precepte (que no havia estat modificat per la LOMCE) s’introdueixen dues
modificacions:
¾
S’inclou el tràmit previ al nomenament de ser escoltat el consell escolar;
¾
El director o directora amb nomenament
extraordinari haurà de superar el
programa de formació sobre el desenvolupament de la funció directiva
previst a l’article 135.1 (no el de l’apartat 135.6, sobre les competències per
a l’acompliment de la funció directiva, que són programes formatius diferents).
Articles 138. Cessament del director, i 139. Reconeixment
de la funció directiva.
Aquests dos preceptes no han
sofert cap canvi a la LOMLOE, ni tampoc havien estat modificats per la LOMCE.
3. Conclusió:
En resum, en aquest capítol sobre
la direcció dels centres públics, la majoria de les modificacions del text
suposen recuperar literalment la redacció de la LOE-2006, en concret en els
següents apartats:
1. Es
recupera el procediment de valoració dels mèrits i del projecte (art.
135.1);
2. Es
recupera la precisió que la selecció dels candidats serà realitzada en el centre (art. 135.2);
3. Es
recupera la proporció dels representants
que formen la comissió: un mínim d’un terç per als representants del claustre i
també del consell escolar (art. 135.3);
4. La
valoració objectiva dels mèrits i la
valoració del projecte de direcció serà decidida democràticament pels membres de la omissió (art. 135.4);
5. Se suprimeix la concreció dels mèrits específics
que han de ser valorats (exercici previ com a càrrec directiu, treball docent
com a professor o professora, especialment en el mateix centre la direcció del
qual se sol·licita, i haver participat amb valoració positiva en accions de
qualitat educativa), que seran (art. 135.4);
6. Es
recupera el criteri de donar preferència
als candidats del propi centre, no amb prioritat absoluta sinó amb una “valoració
especial” (art. 135.5);
7. Es
recupera la superació del programa de
formació com a pas previ al nomenament (art. 136.1).
En canvi, són innovacions
legislatives en relació amb la LOMCE i la LOE original les següents:
1. Responsabilitat
institucional de la gestió del centre, buscant l’equilibri entre les tasques
administratives i pedagògiques (art. 131.1);
2. Competència
de la direcció per dissenyar la planificació i organització docent del centre,
recollida en la programació general anual (art. 132.n);
3. Requisit
per a ser candidat a director: haver exercit funcions docents com a funcionari
de carrera durant al menys 5 anys (art. 134.b);
4. Les
Administracions educatives podran considerar com a requisit la formació de l’article
135.6 (art. 134.c);
5. Nou
programa de formació sobre competències per a l’acompliment de la funció
directiva (art. 135.6);
6. Mèrit
d’obligada valoració en el concurs de selecció del director o directora: la
superació d’un programa de formació sobre el desenvolupament de la funció
directiva, amb validesa en tot el territori nacional (art. 135.1);
7. Obligació
de valorar, entre els mèrits dels candidats, els programes superats de
desenvolupament de la funció directiva (art. 135.1);
8. S’inclou
entre els membres de la comissió de selecció, al menys, un director o directora
en actiu amb un o més períodes d’exercici amb avaluació positiva del treball
desenvolupat (art. 135.3);
9. El
contingut del projecte de direcció ha d’estar orientat a l’èxit escolar i ha d’incloure
continguts en matèria d’igualtat entre dones i homes (art. 135.4);
10.
El programa de formació “inicial”, previ al
nomenament com a director o directora, passa a ser de “formació sobre competències
per a l’acompliment de la funció directiva”. El responsable d’establir les
seves característiques és el Gobierno, “en col·laboració amb les Administracions
educatives” i el nou programa tindrà validesa en tot l’Estat (art. 135.6);
11.
Per a la renovació del mandat de la direcció
s’inclou un nou tràmit de ser escoltat el consell escolar (art. 136.2);
12. En
el nomenament amb caràcter extraordinari, s’inclou un tràmit nou previ de ser
escoltat el consell escolar (art. 137);
13. El
director amb nomenament extraordinari ha de superar el programa de formació
sobre el desenvolupament de la funció directiva (art. 137).
Hi ha, per tant, un total de 20
innovacions introduïdes per la LOMLOE en aquests 9 preceptes de la LOE que
regulen la direcció dels centres públics.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada