1. Objectius del projecte de llei en relació amb els òrgans col·legiats
de govern i de coordinació docent
Dins les 7 novetats de
“l’autonomia dels centres i professionalitat docent per elevar els resultats” apareix
el següent contingut:
“Se devuelve al Consejo Escolar su función de órgano de gobierno, control y
gestión de los centros sostenidos con fondos públicos.”
El claustre només apareix per la
seva participació en la selecció del director o directora.
Finalment, a la Memòria d’anàlisi
d’impacte normatiu i al preàmbul del projecte de llei (que recull el mateix que
les pàgs. 34-35 de la memòria), es destaquen els següents aspectes:
“En el Título V
de la LOE se establece que la participación de la comunidad educativa en la
organización, el gobierno, el funcionamiento y la evaluación de los centros
debe ser garantizada por las Administraciones educativas. Se dispone que la
comunidad educativa participará en el gobierno de los centros a través del
Consejo Escolar. El profesorado participará también en la toma de decisiones
pedagógicas que corresponden al Claustro, a los órganos de coordinación docente
y a los equipos de profesores y profesoras que impartan clase en el mismo curso.”
(pàg. 34)
(…)
“En relación con
los órganos colegiados de gobierno y de coordinación docente de los centros
públicos, se restablece el equilibrio anterior a la LOMCE en la atribución de
competencias entre dirección y Consejo Escolar en el gobierno de los centros,
realizándose una nueva asignación de competencias al Consejo Escolar”. (pàg. 34)
(…)
“La selección
será realizada en el centro por una comisión constituida por representantes del
centro correspondiente; de estos representantes en la comisión, un tercio será
profesorado elegido por el Claustro y otro tercio será elegido por y entre los
miembros del Consejo Escolar que no son profesores o profesoras”. (pàg. 35)
“Una mayor
participación de alumnado y familias, como parte integrante de la comunidad
educativa, en el gobierno de los centros a través del consejo escolar.
Por ello, la
modificación de la Ley tiene como objetivo hacer real y efectiva la
participación de la comunidad educativa en el gobierno de los centros,
otorgando competencias decisorias al consejo escolar en los asuntos más
relevantes del centro, entre otros, el proyecto educativo, la programación
general anual del centro, sin perjuicio de las competencias del claustro de
profesores, y la admisión del alumnado”. (pàg. 131)
El capítol III del títol
V de la LOE, sobre els òrgans col·legiats de govern i de coordinació docent,
només queda modificat en relació amb els preceptes del consell escolar. En
canvi, el claustre i els òrgans de coordinació docent no reben cap modificació.
2. Canvis introduïts per la LOMLOE en el capítol III del títol V de la
LOE, sobre els òrgans col·legiats de govern i de coordinació docent
Article 126. Composició
del Consell Escolar.
Només es modifica l’apartat
5 i s’afegeix un de nou, el 9:
Apartat 5:
¾
Sorprèn la substitució del “director” per “qui
exerceixi la direcció”: no acabo d’entendre el motiu d’aquest canvi, ja que si es
volia evitar el llenguatge sexista, a la resta de preceptes de la llei “el
director” ha estat substituït per “el director o directora”.
¾
La participació de l’alumnat d’educació primària
passa d’una possibilitat a una obligació: se substitueix “podran participar en
el Consell Escolar del centre en els termes que estableixin les Administracions
educatives” (tal com va preveure la LOE-2006, sense ser modificat per la LOMCE)
per “participarà en el Consell Escolar (...)”.
Nou apartat 9:
“Sin perjuicio de las competencias
del Claustro de profesorado en relación con la planificación y organización
docente, las decisiones que adopte el Consejo Escolar deberán aprobarse preferiblemente por consenso. Para los casos en
los que no resulte posible alcanzar dicho consenso, las Administraciones educativas regularán las mayorías necesarias
para la adopción de decisiones por el Consejo Escolar, a la vez que
determinarán la necesidad de aprobación por mayoría cualificada de aquellas decisiones con especial incidencia
en la comunidad educativa.”
Article 127. Competències
del Consell Escolar.
1) El Consell Escolar recupera de
la LOE-2006 totes les capacitats per prendre decisions, que la LOMCE havia
suprimit, traspassant-les al director del centre:
¾
“aprovar” [els projectes i normes, apartat a); la
programació general anual del centre, apartat b) i l’obtenció de recursos complementaris,
apartat i)]
¾
“decidir” [sobre l’admissió de l’alumnat,
apartat e)]
¾
“fixar” [les directrius per a la col·laboració
amb les Administracions locals i amb altres centres, entitats i organismes,
apartat j)]
2) S’afegeixen dos nous apartats:
“f) Impulsar la adopción y seguimiento de medidas
educativas que fomenten el reconocimiento y protección de los derechos de la
infancia.”
“m) Aprobar el proyecto de presupuesto
del centro.”
Amb aquest nou apartat m), s’omple
un buit normatiu que havia a la LOE: el pressupost del centre apareixia
esmentat a l’article 132.j) que autoritza el director a realitzar les
contractacions d’obres, serveis i subministraments, així com autoritzar les
despeses “d’acord amb el pressupost del centre”, però en lloc s’establia qui aprovava
aquest pressupost. Ara aquesta capacitat per aprovar el “projecte de pressupost”
s’atribueix al Consell Escolar, i hem d’entendre que una vegada aprovat, el
projecte de pressupost es converteix en pressupost definitiu. El que no es diu
enlloc és qui té la responsabilitat de formular aquest projecte de pressupost.
3) Es modifiquen tres apartats:
LOMCE-2013 |
LOMLOE-2020 |
g) Proponer medidas e iniciativas que
favorezcan la convivencia en el centro, la igualdad |
g) Proponer medidas e
iniciativas que favorezcan los
estilos de vida saludable, la convivencia en el centro, la igualdad efectiva de mujeres y hombres,
la no discriminación, la prevención del acoso escolar y
de la violencia de género y la resolución pacífica de conflictos en todos los ámbitos de la
vida personal, familiar y social. |
f) Conocer |
h) Conocer las conductas contrarias a la
convivencia y la aplicación de las medidas educativas, de mediación y
correctoras velando porque
se ajusten a la normativa vigente. Cuando las medidas correctoras
adoptadas por el director o directora correspondan a conductas del alumnado que
perjudiquen gravemente la convivencia del centro, el Consejo Escolar, a
instancia de padres, madres o tutores legales o, en su caso, del alumnado, podrá revisar la
decisión adoptada y proponer, en su caso, las medidas oportunas. |
h)
Promover la conservación y renovación de las instalaciones y del equipo
escolar |
i)
Promover progresivamente
la conservación y renovación de las instalaciones y equipo escolar para la mejora de la
calidad y la sostenibilidad y
aprobar la
obtención de recursos complementarios de acuerdo con lo establecido en el
artículo 122.3. |
Articles 128, 129 i
130, sobre el Claustre del professorat i els òrgans de coordinació docent.
Cap d’aquests tres preceptes és
modificat per la LOMLOE, com tampoc ho havien estat per la LOMCE. Es manté,
doncs la mateixa redacció de la LOE-2006.
3. Conclusió:
Cal
tenir en compte el que estableix la Disposició final cinquena de la LOMLOE, en
relació amb el calendari d’implantació:
¾
Les
modificacions relatives a la participació i competències del Consell Escolar, Claustre
i director o directora, així com les de l’autonomia dels centres s’aplicaran a
l’entrada en viigor de la llei.
¾
En canvi
les modificacions de la selecció del director o directora en els centres públics
només s’aplicaran a l’entrada en vigor de la llei, quan els processos no s’hagin
iniciat amb anterioritat a l’entrada en vigor d’aquesta llei, en cas contrari,
es regiran per la normativa vigent en el moment d’iniciar-se.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada