2)
Definició del sistema educatiu espanyol
De forma sorprenent,
l’avantprojecte de llei orgànica afegeix a la LOE un nou article 2.bis sobre el
sistema educatiu espanyol:
“A efectos de esta ley orgánica, se
entiende por Sistema Educativo Español el conjunto de agentes, públicos y
privados, que desarrollan funciones de regulación, de financiación o de
prestación del servicio de la educación en España y sus beneficiarios, así como
el conjunto de relaciones, estructuras, medidas y acciones que se implementan
para prestarlo” (art. 2.bis.1 LOE, segons LOMQE).
Ja fa temps que estic
convençut que les lleis no haurien d’incloure definicions dels termes tècnics,
llevat de casos excepcionals d’un contingut marcadament especialitzat, que no
és el cas que comento avui.
No s’entén l’objectiu
d’afegir un precepte a la LOE amb aquesta definició del sistema educatiu
espanyol, si no és per a destacar el caràcter espanyol del sistema quan, com
veurem, la definició no s’està referint al sistema espanyol sinó a l’estatal:
el sistema educatiu espanyol és el conjunt de tots els sistemes educatius de
les diferents Comunitats Autònomes, que no apareixen mencionades explícitament
en aquest precepte, quan els responsables de definir el sistema educatiu són
els poders públics (Estat i Administracions educatives), d’acord amb les
previsions de l’article 27 de la Constitució:
-
“els
poders públics garanteixen el dret que assisteix els pares per tal que els
fills rebin la formació religiosa i moral que vagi d’acord amb les seves
conviccions”, apart. 3
-
“els
poders públics garanteixen el dret de tothom a l’educació, mitjançant una
programació general de l’ensenyament”, apart. 5
-
“els
poders públics inspeccionaran i homologaran el sistema educatiu per tal de
garantir el compliment de les lleis”, apart.8 i
-
“els
poders públics ajudaran aquells centres docents que reuneixin els requisits
que la llei estableixi”, apart. 9.
Però el que s’està entenent
en aquest precepte per “sistema educatiu espanyol”
és només el “sistema educatiu estatal”,
no els sistemes educatius de les diferents Administracions amb competències en
matèria educativa, com es dedueix amb facilitat del segon apartat del precepte on
s’enumeren una sèrie d’instruments “amb els quals comptarà el sistema educatiu
espanyol per a la consecució dels fins previstos a l’article 2”, tots ells de caràcter
estatal:
-
el Consell Escolar de l’Estat
-
la Conferència Sectorial d’Educació
-
la Mesa de Diàleg Social per a l’Educació (?)
-
el Sistema d’Informació Educativa
-
el Sistema Estatal de Beques i Ajuts a l’Estudi (vegeu l’art. 83.2 LOE que
denomina aquest sistema com a “sistema general
de beques i ajuts a l’estudi”).
No hi ha en aquesta relació
cap instrument semblant de les Administracions educatives per facilitar la
consecució dels fins previstos del sistema educatiu, i per tant podem concloure
que el que s’ha fet és afegir a la LOE una definició del sistema educatiu
estatal, destacant-lo dels sistemes educatius de les Comunitats Autònomes. Però
tinc clar que l’Estat no hauria de definir un sistema educatiu espanyol que no
tingui en compte els sistemes educatius autonòmics.
No es mencionen,
per tant, en aquesta definició els dos àmbits del sistema educatiu espanyol, l’estatal
i el propi de cada Administració educativa amb competències per a regular el
sistema educatiu. Així, les avaluacions del sistema educatiu previstes a la LOE
es refereixen a “l’àmbit territorial estatal
o autonòmic en què s’apliquin” (art. 140.2 LOE, precissament suprimit per
la LOMQE). La suma d’aquests dos àmbits estatal i autonòmic conformen el
sistema educatiu espanyol, però l’avantprojecte sembla referir-se només al
sistema estatal (que només pot comprendre els aspectes bàsics del sistema, però
que no inclou un sistema educatiu complet).
El
concepte “sistema educatiu” ja l’he analitzat en aquest blog en notes anteriors
(especialment en la de 24 de març de 2010, “El sistema educatiu de Catalunya” i
en la de 28 de novembre de 2011, “El sistema educatiu com a espai educatiu”). De
fet, aquest és un concepte molt ampli, més del que es dedueix del precepte nou
de la LOE, i hauria de referir-se a “tots els elements i aspectes que integren el
sistema educatiu” (art. 148.3 i 151.c/ LOE),
per exemple als següents:
-
els principis (rectors,
organitzatius) i els objectius generals del sistema educatiu (art. 1 i 2 LOE)
-
els ensenyaments que ofereix
el sistema educatiu, organitzats en etapes, cicles, graus, cursos i nivells
d’ensenyament (art. 3.1 i 2, i 72 LOE)
-
els centres i serveis
educatius (art. 107 i 112.2 LOE)
-
els alumnes, com a usuaris
dels sistema educatiu (art. 176.3 LEC)
-
el professorat i altres
professionals d’atenció educativa, com a agents del procés educatiu (art. 92 i
ss. LOE)
-
els programes educatius
(art. 79 LOE)
-
el procés educatiu i les
activitats educatives, és a dir, els processos d’ensenyament i aprenentatge
(art. 148 LOE)
-
la recerca i la innovació
educatives (art. 105.2.d/ LOE)
-
les experiències d’interès
pedagògic per al sistema educatiu (art. 116.2 LOE)
-
l’accès l la permanència en
el sistema educatiu, així com la progressió de l’alumnat (art. 3.8, 66.3 i 74.1
LOE)
-
les polítiques d’educació
compensatòria per a reforçar l’acció del sistema educatiu (art. 80.2 LOE)
-
el mapa escolar i la
programació educativa, com a instruments que reflecteixen l’oferta del sistema
educatiu (art. 109 LOE)
-
la llengua vehicular i
d’aprenentatge del sistema educatiu (art. 11.1 LEC)
-
els suports específics per a
la incorporació tardana al sistema educatiu (art. 78.1 i 2, i 79.3 LOE)
-
les activitas de lleure
(art. 39.1 i 2 i 41 LEC)
-
l’ordenació general del
sistema educatiu (art. 150.1.a/ LOE), que comprèn les lleis, els reglaments i
altres disposicions vigents que afectin el sistema educatiu (art, 151.d/ LOE)
-
les necessitats del sistema
educatiu, ja siguin les necessitats de titulació i qualificació requerides pel
sistema weducatiu i també les necessitats d’escolarització (art. 95.2, 96.3 i
4, 97.2, 98.2 i 100.1)
-
la qualitat, l’eficiència i
l’equitat del sistema educatiu (art. 7 LOE), així com la millora del sistema
educatiu i la qualitat i l’equitat de l’ensenyament (art. 148 LOE)
-
la inspecció del sistema
educatiu (art. 148.1 LOE)
-
l’avaluació (general) del
sistema educatiu i els resultats dels processos avaluadors (art. 10.2, 140.1 i
2, 142.1 i 143.1 LOE). Els principals indicadors del sistema educatiu (art.
147.1 LOE)
-
la comunitat educativa i els
sectors implicats en l’educació (els agents i les institucions amb incidència
en el sistema educatiu) (art. 143.3 LOE)
-
el finançament dels recursos
econòmics del sistema educatiu (art. 155.1 LOE).
Peró és un
atreviment que l’Estat defineixi amb caràcter bàsic el sistema educatiu sense
referir-se als sistemes educatius de les Comunitats Autònomes, quan la
Constitució atribueix als poders públics la regulació del sistema educatiu que
no pot convertir-se en monopoli estatal.
Finalment, l’apartat 3 d’aquest
article recull uns quants principis (en concret 8) que regeixen el funcionament
del sistema educatiu espanyol, quan l’article 1 de la LOE, que no ha estat
modificat enumera fins a 17 principis que orienten el sistema educatiu. Caldria
suprimir aquest apartat, per innecessari.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada