6)
El batxillerat
1.- Accés als estudis de batxillerat
S’amplien els requisits per a l’accés
als estudis de batxillerat: a més d’estar en possessió del títol de graduat en
educació secundària obligatòria, caldrà haver superat l’avaluació final d’educació
secundària obligatòria per l’opció d’ensenyaments acadèmics (art. 32.2 LOE,
segons proposta).
És a dir, per accedir al batxillerat no
caldrà haver cursat el quart curs d’ESO per l’opció d’ensenyaments acadèmics,
però sí haver superat l’avaluació final d’ESO per aquesta opció (per això, l’art.
29.1 preveu la possibilitat de realitzar l’avaluació final per qualsevol opció,
independentment de l’opció cursada en quart curs, i fins i tot per ambdues
opcions en la mateixa ocasió).. En definitiva, es restringeix molt l’accés als
estudis d’aquesta etapa educativa.
Es manté el límit actual de permanència
en el batxillerat durant quatre anys com a màxim. Però es matisa aquesta duració
màxima amb una previsió de les regles permeses per a repetir els cursos:
Art. 29.4 “Sin superar este máximo, podrán
repetir cada uno de los cursos de Bachillerato una sola vez como máximo, si
bien excepcionalmente podrán repetir uno de los cursos una segunda vez, previo
informe favorable del equipo docente.”
2.- Organització curricular del
batxillerat
La principal, i sorprenent, novetat de
la regulació curricular del batxillerat és el tancament total de l’organització
dels dos cursos, sense cap marge per al desenvolupament posterior per les
Administracions educatives, a les quals correspon actualment l’ordenació de les
matèries optatives (art. 34.7 LOE vigent) i també la participació en l’establiment
pel Govern “de l’estructura de les modalitats, les matèries específiques de
cada modalitat i el nombre d’aquestes matèries que han de cursar els alumnes”
(art. 34.3 LOE vigent). Actualment, els centres “han de concretar l’oferta de
les matèries optatives en el seu projecte educatiu” (art. 34.7 LOE vigent).
Totes aquestes referències a les
Administracions educatives i a l’autonomia curricular dels centres per
concretar l’oferta d’optatives han quedat suprimides en el nou text legal, que
en canvi estableix, amb detall, l’estructura curricular de cadascun dels dos
cursos de batxillerat, determinant les matèries comuns, específiques i
optatives de cada curs, i fins i tot estableix les dues vies de la modalitat de
ciències (Ciències i enginyeria i Ciències de la salut) i d’Humanitats i ciències
socials (Humanitats i Ciències socials). Actualment, les vies del batxillerat són
només una possibilitat d’organització (art. 34.4 LOE vigent).
Les tres modalitats del batxillerat són,
segons la proposta, les següents:
a) Arts.
b) Ciències (en lloc de l’actual Ciències
i tecnologia), amb les dues vies esmentades.
c) Humanitats i ciències socials, també
amb dues vies.
El Batxillerat s’organitza “en matèries
obligatòries comuns, matèries obligatòries específiques que tots els alumnes
han de cursar en funció de la via escollida i matèries optatives” (art. 34.2
LOE segons proposta).
De les matèries comuns se suprimeixen
les Ciències per al món contemporani i del títol de la Filosofia cau la referència
la ciutadania.
La resta de matèries obligatòries comuns es distribueixen de la següent manera
en cada curs:
Primer
curs:
a) Llengua castellana i literatura I i,
si n’hi ha, llengua cooficial i literatura I.
b) Educació física.
c) Filosofia.
d) Primera llengua estrangera.
Segon
curs:
a) Llengua castellana i literatura II
i, si n’hi ha, llengua cooficial i literatura II.
b) Història de la filosofia.
c) Història d’Espanya.
d) Primera llengua estrangera.
Les matèries obligatòries específiques de cada modalitat són les següents:
Modalitat
d’arts:
a) En primer curs: Dibuix tècnic I;
Dibuix artístic I; i Volum.
b) En segon curs: Dibuix tècnic II;
Dibuix artístic II; i Història de l’art.
Modalitat
de ciències:
a) En primer curs:
-
Via Ciències i enginyeria: Matemàtiques
I; Física i química; i Dibuix tècnic I.
-
Via Ciències de la salut: Matemàtiques
I; Física i química; i Biologia i geologia.
b) En segon curs:
-
Via Ciències i enginyeria: Matemàtiques II;
Física; i Dibuix tècnic II.
-
Via Ciències de la salut: Matemàtiques
II; Química; i Biologia.
Modalitat
d’Humanitats i ciències socials:
a) En primer curs:
-
Via Humanitats: Llatí I; Història del món
contemporani; i Literatura universal.
-
Via Ciències socials: Matemàtiques
aplicades a les ciències socials I; Història del món contemporani; i Literatura
universal.
a) En segon curs:
-
Via Humanitats: Llatí II; Geografia; i Història
de l’art.
-
Via Ciències socials: Matemàtiques
aplicades a les ciències socials II; Geografia; i Economia de l’empresa.
Es limiten les matèries optatives a una
única en cada curs. Els centres hauran d’oferir, almenys, les següents matèries
optatives:
En
primer curs: Segona llengua estrangera i Tecnologies de la Informació
i la Comunicació.
En
segon curs: Segona llengua estrangera.
A més, els centres podran oferir, entre
altres matèries optatives, les matèries específiques no cursades per l’alumne
per correspondre a una altra via, o:
En
la modalitat d’Arts: al primer curs, Cultura audiovisual; al segon curs, Tècniques
d’expressió gràfica i plàstica.
En
la modalitat de Ciències: al primer curs, Economia o Ciències de la terra i
del medi ambient.
En
la modalitat d’Humanitats i ciències socials: al primer curs, Grec o
Economia; al segon curs, Grec o Història de l’Art.
3.- L’avaluació final de batxillerat
Les característiques de l’avaluació
final de batxillerat són, pràcticament, idèntiques a les de l’ESO. Hi ha
algunes diferències entre les dues avaluacions finals:
-
A l’avaluació final del batxillerat es comprovarà el grau
de maduresa acadèmica i de consecució dels objectius de l’etapa (art. 36.bis.1
LOE segons proposta). A l’avaluació final de l’ESO es comprovarà el grau d’adquisició
de les competències bàsiques i la consecució dels objectius de l’etapa (art.
29.2 LOE segons proposta).
-
A l’avaluació final de batxillerat només es podran
presentar aquells alumnes que hagin obtingut avaluació positiva en totes les
matèries (art. 36.bis.1 LOE segons proposta), En canvi, a la de l’ESO els
alumnes es poden presentar amb un màxim de dues matèries amb avaluació negativa
(art. 29.3 LOE segons proposta).
Igual que a les proves de final de l’ESO,
els criteris d’avaluació seran establerts pel Govern per a tot el sistema
educatiu espanyol. Les característiques generals de les proves seran també
fixades pel Govern, prèvia consulta a les Comunitats Autònomes, i hauran de
realitzar-se en el centre en el qual l’alumne cursi els seus estudis, i seran
aplicades i qualificades per especialistes externs al centre. Tal com ja he
comentat en relació amb l’avaluació final de l’ESO, hi ha en tot això una
evident i flagrant invasió d les competències autonòmiques en matèria d’educació.
La superació de l’avaluació final del
batxillerat requerirà una qualificació igual o superior a 5 punts sobre 10. Els
alumnes que no hagin superat aquesta avaluació o que desitgin augmentar la seva
qualificació final de batxillerat podran repetir l’avaluació en convocatòries
successives, prèvia sol·licitud.
4.- El títol de batxiller
Igual que ja hem vist en relació amb el
títol de graduat en ESO, l’obtenció del títol de batxiller s’endureix en relació
amb la situació actual, en què per obtenir el títol només és necessària l’avaluació
positiva en totes les matèries dels dos cursos (art. 37.1 LOE vigent).
En canvi, d’acord amb l’avantprojecte
de llei orgànica l’obtenció del títol de batxiller requereix la superació de l’avaluació
final de batxillerat, així com una qualificació final de batxillerat igual o
superior a 5 punts sobre 10 (obtinguda a partir de la mitjana aritmètica de les
qualificacions numèriques obtingudes en cadascuna de les matèries del
batxillerat ponderada al 60%, i de la nota obtinguda a l’avaluació final al
40%). Aquesta fórmula és molt semblant a la que s’estableix a l’art. 31.1 per a
la qualificació final de l’ESO (amb una ponderació diferent del 70% i 30%).
A més de les proves per obtenir
directament el títol de batxiller (art. 69.4 LOE), a l’art. 37 es preveu una
altra via paer a l’obtenció del títol de batxiller:
“Art. 37.1 No obstante lo anterior, los
alumnos que tengan el título de Técnico de grado medio podrán obtener el título
de Bachiller por la superación de las materias necesarias para alcanzar los
objetivos generales del Bachillerato, que serán determinadas en todo caso por
el Gobierno, así como la evaluación final de Bachillerato.”
Una darrera via d’obtenció del títol de
batxiller prevista en aquest article és la finalització dels ensenyaments
professionals de música i dansa, “si supera les matèries necessàries per a
assolir els objectius generals del batxillerat, que seran determinats pel Govern, així com l’avaluació final de
batxillerat”. Aquest procediment per obtenir el títol de batxiller és una
repetició de l’article 50.2 LOE (que en la versió actual no inclou cap referència
al Govern per determinar les matèries necessàries, però que també ha estat
modificat per l’avantprojecte amb una redacció idèntica a la de l’art. 37.1).
Al títol de batxiller haurà de constar
la modalitat i via cursada, així com la qualificació final del batxillerat,
calculada segons la fórmula que he comentat abans.
Finalment, només em queda assenyalar
que l’avaluació positiva en totes les matèries del batxillerat sense haver
superat l’avaluació final del batxillerat donarà dret a l’alumne a obtenir un
certificat que comportarà efectes laborals i els acadèmics previstos a l’art.
41.3.a de la llei, és a dir, l’accés als cicles formatius de grau superior. El
títol de batxiller faculta per accedir als diferents ensenyaments que
constitueixen l’educació superior.
Benvolgut Sr. Alberto del Pozo,
ResponEliminaQuè passa amb les màteries de TECNOLOGIA, tant a l'ESO com a Batxillerat?.
Salutacions
Enric Sorribes