9)
La formació professional inicial [2]
3.- Contingut i organització curricular
El Govern s’atribueix una nova competència,
la de regular la formació professional dual, que combina els processos d’ensenyament
i aprenentatge a l’empresa i al centre de formació (art. 42.2 LOE segons
proposta).
Als continguts científics, tecnològics
i organitzatius, l’avantprojecte afegeix com a novetat les matèries
instrumentals (art. 42.3 LOE segons proposta).
a) Els cicles de formació professional bàsica s’organitzen en els següents
blocs:
-
Bloc de
comunicació i ciències socials (que inclou les matèries de Llengua
castellana i produccions lingüístics, i, si s’escau, Llengua cooficial i
produccions lingüístiques; Llengua estrangera i Ciències socials).
-
Bloc de
ciències aplicades (que inclou les matèries de Matemàtiques aplicades al
context personal i d’aprenentatge en un camp professional i Ciències aplicades
al context personal i d’aprenentatge en un camp professional).
Aquesta formació professional bàsica té
el mateix objectiu que els PQPI: obtenir una qualificació de nivell u del Catàleg
nacional de qualificacions professionals (art. 30.2 LOE vigent i art 42.4 LOE
segons proposta).
b) Com ja he comentat abans, el
contingut dels cicles formatius de grau
mitjà s’amplia amb la inclusió de les següents matèries instrumentals:
Comunicació en llengua castellana i, si s’escau, Comunicació en la llengua
cooficial; Comunicació en llengua estrangera i Matemàtiques aplicades.
També es preveu, com a novetat, l’oferta
de matèries optatives:
Art. 42.5 “Las Administraciones educativas, en
el ámbito de sus competencias, podrán ofertar materias voluntarias,
relacionadas con el campo o sector profesional del que se trate, cuya
superación facilitará la admisión en los ciclos formativos de grado superior en
los términos que reglamentariamente se determinen. Estas materias, que podrán
ofertarse en modalidad presencial o a distancia, no formarán parte del
currículo oficial y su único objeto es facilitar la progresión del alumnado
hacia la Formación Profesional de Grado Superior.”
4.- Avaluació
L’avaluació de l’aprenentatge dels
alumnes es fa per mòduls professionals, i també “per matèries i blocs” (art. 43.1
LOE segons proposta).
La superació dels cicles formatius
requereix l’avaluació positiva “en tos els mòduls i, si s’escau, matèries i
blocs que els componen” (art. 34.2 LOE segons proposta).
5.- Títols i convalidacions
a) Formació
professional bàsica:
Els alumnes que superin un cicle de
formació professional bàsica rebran el títol de Tècnic Professional Bàsic
corresponent, que serà equivalent al Certificat de Professionalitat de Nivell 1.
Aquest títol permet l’accés, prèvia superació d’una prova d’admissió, als
cicles formatius de grau mitjà (vegeu l’art. 41.2.c/ LOE segons proposta, on s’esmenten
aquestes proves d’admissió, que no s’han
de confondre amb les proves d’accés,
previstes a l’art. 41.2.e/ LOE segons proposta)
b) Formació
professional de grau mitjà:
Els alumnes que superin els
ensenyaments de formació professional de grau mitjà rebran el títol de Tècnic
de grau mitjà de la corresponent professió, el qual permetrà l’accés directe a
totes les modalitats de batxillerat.
Una altra vegada, el Govern s’atribueix
la regulació del règim de convalidacions recíproques entre els mòduls
professionals d’un cicle formatiu de grau mitjà i les matèries de batxillerat,
i establirà les matèries que són necessàries per a obtenir el títol de
batxiller. També es regularan les convalidacions entre els estudis de formació
professional i els ensenyaments artístics i esportius (art. 44.2 LOE segons
proposta).
c) Cicles
formatius de grau superior:
No hi ha novetats en aquest grau de la
formació professional: el títol que obtindran els alumnes que superin els
cicles és el de Tècnic Superior, que permet l’accés directe als estudis
universitaris de grau pel procediment que reglamentàriament es determini, prèvia
consulta a les Comunitats Autònomes.
Com podem observar de tot el que he
comentat, l’avantprojecte de llei orgànica suprimeix l’exigència de tenir un títol
acadèmic com a condició per a accedir als diferents cicles formatius:
-
a la formació professional bàsica s’accedeix sense tenir
cap titulació;
-
també es pot accedir als cicles formatius de grau mitjà després
de superar un cicle de formació professional bàsica i una prova d’admissió (és
a dir, amb el títol de Tècnic Professional Bàsic, que de fet no és més que un
certificat de professionalitat de nivell 1, no un títol acadèmic pròpiament dit);
-
finalment, a la formació professional de grau superior es
pot accedir havent aprovat totes les matèries del batxillerat (sense tenir el títol
de batxiller) i també, directament, amb el títol de Tècnic de grau mitjà i
després de superar una prova d’admissió.
Per tant, l’avantprojecte introdueix un
itinerari d’accés directe als diferents cicles formatius, sense necessitat d’haver
superat l’educació secundària obligatòria ni el batxillerat, com està regulat
actualment. En conseqüència, la superació de determinades proves d’accés o de
cursos de formació específics es declara equivalent als títols acadèmics als
efectes d’accedir als cicles formatius de grau mitjà i de grau superior, que se
separen definitivament dels estudis acadèmics com el batxillerat,
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada