5)
L’educació secundària obligatòria [3]
6.- Desaparició dels Programes de
qualificació professional inicial (PQPI)
L’avantprojecte de LOMQE suprimeix els
Programes de qualificació professional inicial, que actualment estan inclosos
dins l’Educació Secundària Obligatòria, per als alumnes majors de 16 anys que no
hagin obtingut el títol de graduat en educació secundària obligatòria (art.
30.1 LOE vigent).
En conseqüència, es modifica
profundament el contingut de l’article 30 de la LOE, que passa de regular els
PQPI a establir un accés a la Formació Professional Bàsica, que substitueix els
PQPI com a nous cicles de Formació Professional, a més dels de grau mitjà i de
grau superior (art. 39.3 LOE, segons la proposta):
“Artículo 30. Propuesta de acceso a Formación
Profesional Básica.
Cuando el alumno no se encuentre en condiciones de
alcanzar el adecuado nivel en la consecución de las competencias básicas, el
equipo docente podrá proponer a los padres o tutores, en su caso a través del
consejo orientador, la incorporación del alumno a un ciclo de Formación
Profesional Básica, siempre que cumpla los requisitos establecidos en el
artículo 41.1 de esta ley orgánica.”
7.- El títol de graduat en educació
secundària obligatòria
La nova redacció de l’article 31 de la
LOE, sobre el títol de graduat en educació secundària obligatòria, endureix les
condicions per a obtenir-lo, amb un major detall en la regulació, impropi de la
normativa bàsica.
Així de l’actual obtenció de la
titulació, lligada tan sols a “l’assoliment de les competències bàsiques i els
objectius de l’etapa” (art. 31.1 LOE vigent), passem a la superació de la revàlida
de final de l’etapa i a una qualificació final de l’ESO, superior a 5 punts
sobre 10 (obtinguda a partir de la nota mitjana de totes les qualificacions numèriques
obtingudes en cadascuna de les matèries, ponderades al 70% i de l’avaluació
final ponderada al 30%.
El títol de graduat en ESO no permetrà
l’accés indiferenciat a tots els estudis postobligatoris, ja que la superació
de l’avaluació final per una determinada opció condicionarà l’accés als estudis
del batxillerat o a la formació professional de grau mitjà:
“Art. 31.2. El título de Graduado en Educación
Secundaria Obligatoria permitirá acceder a las siguientes enseñanzas:
a) El título obtenido en la opción de enseñanzas
académicas permitirá acceder a Bachillerato,
b) El título obtenido en la opción de enseñanzas
aplicadas permitirá acceder a Formación Profesional de Grado Medio.
c) Los títulos obtenidos tanto en la opción de
enseñanzas aplicadas como en la de enseñanzas académicas permitirán acceder al
resto de enseñanzas post-obligatorias”.
A l’apartat 3 d’aquest article 31 LOE
es descriu, amb tot detall, el contingut del títol de graduat, d’una forma més
pròpia d’una ordre ministerial que d’una llei orgànica, ja que fins i tot es
preveu la possibilitat d’una diligència o annex al títol quan l’alumne hagi
repetit la revàlida per a pujar nota:
Art. 31.3. En el título deberá constar la opción u
opciones por las que se realizó la evaluación final, así como la calificación
final de Educación Secundaria Obligatoria. En caso de haber superado el alumno
la evaluación por las dos opciones de evaluación final, la calificación final
será la más alta de las que se obtengan teniendo en cuenta los resultados de
ambas opciones.
Se hará constar en el título por diligencia o
anexo al mismo la nueva calificación final de Educación Secundaria Obligatoria
cuando el alumno se hubiera presentado de nuevo a evaluación por la misma
opción para elevar su calificación final.
También se hará constar, si procede, la superación
por el alumno de la evaluación final por una opción diferente a la que ya
conste en el título, en cuyo caso la calificación final será la más alta de las
que se obtengan teniendo en cuenta los resultados de ambas opciones.
No recordo, dels molts anys que porto
llegint lleis educatives, que el legislador hagi afinat tant en preveure tots
els detalls com en aquest precepte, on l’Estat mostra un zel excessiu en
descriure el dibuix del títol oficial, en lloc de limitar-se a establir els
drets acadèmics i professionals de l’assoliment del grau corresponent a l’etapa
de l’educació secundària obligatòria.
El certificat oficial que rebran els
alumnes que no obtinguin el títol, recollirà a més del nombre d’anys cursats “el
nivell d’adquisició de les competències bàsiques” (art. 31.4 LOE, segons
proposta).
L’obsessió per donar importància a les
qualificacions numèriques de les avaluacions dels alumnes arriba a preveure que
l’obtenció directa del títol per la superació de les proves per als majors de
18 anys, comportarà com a qualificació final de l’ESO “l’obtinguda en l’esmentada
prova” (art. 31.5 LOE, nou apartat afegit a la llei), sense necessitat de fer
mitjanes aritmètiques amb altres estudis.
Amb això, finalitzo els comentaris a la
nova ESO. Seguiré un altre dia amb el batxillerat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada