5)
L’educació secundària obligatòria [2]
4.- L’avaluació durant l’etapa
En les avaluacions de final de curs,
les decisions sobre la promoció de l’alumnat han d’atendre “el nivell” en la
consecució de “les competències bàsiques” (en lloc del criteri actual “atenent
la consecució dels objectius”, art. 28.2 LOE).
Se suprimeix el següent paràgraf: “Les
decisions sobre l’obtenció del títol al final de l’etapa les ha d’adoptar de
forma col·legiada el conjunt de professors de l’alumne respectiu, atenent la
consecució de les competències bàsiques i els objectius de l’etapa” (art. 28.2
LOE vigent).
La promoció de curs exigeix “haver
superat totes les matèries cursades” (en lloc del redactat actual: “haver
superat els objectius de les matèries cursades”, art. 28.3 LOE).
Per a la promoció excepcional amb avaluació
negativa de tres matèries s’afegeix la condició d’aplicar mesures d’atenció
educativa propostes en el consell orientador a què es refereix l’apartat 8 de l’article
28 (que té un redactat nou, pràcticament en la seva totalitat):
Art. 28.8. “Con la finalidad de facilitar que
todos los alumnos alcancen el adecuado nivel en la consecución de las
competencias básicas en esta etapa, las Administraciones educativas
establecerán medidas de refuerzo educativo. La aplicación personalizada de las
medidas se revisará periódicamente y, en todo caso, al finalizar el curso
académico.
Al final de cada uno de los cursos de Educación
Secundaria Obligatoria se entregará a los padres o tutores de cada alumno un
consejo orientador, que incluirá el grado de adquisición de las competencias
básicas, en el que se propondrá a padres o tutores el itinerario más adecuado a
seguir por el alumno y, en su caso, la incorporación a un programa de mejora
del aprendizaje y el rendimiento o a un ciclo de Formación Profesional Básica”.
A l’apartat 3 d’aquest mateix article
28 se suprimeix la següent previsió: “Les administracions educatives han de
regular les actuacions de l’equip docent responsable de l’avaluació”.
Se suprimeix l’actual contingut dels
apartats 8 i 9 de l’article 28 LOE:
28.8. “Els alumnes que en finalitzar el quart curs
d’educació secundària obligatòria no hagin obtingut la titulació que estableix
l’article 31.1 d’aquesta Llei poden realitzar una prova extraordinària de les
matèries que no hagin superat”.
28.9. “Els alumnes que cursin els
programes de diversificació curricular a què es refereix l’article 27 han de
ser avaluats de conformitat amb els objectius de l’etapa i els criteris
d’avaluació fixats en cadascun dels programes respectius”.
Als nous apartats 9 i 10 de l’article
28 es preveu una avaluació en finalitzar el primer cicle de l’etapa (després
del tercer curs) en substitució de l’avaluació de diagnòstic actual en
finalitzar el segon curs de l’educació secundària obligatòria (art. 29 LOE
vigent):
28.9. “Las Administraciones educativas realizarán una
evaluación al finalizar el primer ciclo, mediante la realización de una prueba
sin efectos académicos que tendrá como finalidad comprobar el grado de
adquisición de las competencias básicas”.
28.10. “Tras cursar el primer ciclo de Educación
Secundaria Obligatoria, así como una vez cursado segundo curso cuando el alumno
se vaya a incorporar de forma excepcional a un ciclo de Formación Profesional
Básica, se entregará a los alumnos un certificado de estudios cursados.”
El nou article 31.4, que comentaré
després, també preveu per als alumnes que no obtinguin el títol “un certificat
oficial en el qual han de constar el nombre d’anys cursats i el nivell d’adquisició
de les competències bàsiques”.
5.- L’avaluació final de l’Educació Secundària
Obligatòria
La nova redacció de l’article 29 de la
LOE inclou, igual que ja hem vist a l’educació primària, una avaluació final de
l’Educació Secundària Obligatòria:
“Evaluación final de Educación Secundaria
Obligatoria.
1. Al finalizar el cuarto curso, los alumnos
realizarán una evaluación por la opción de enseñanzas académicas o por la de
enseñanzas aplicadas.
Los alumnos podrán realizar la evaluación por
cualquiera de las dos opciones, con independencia de la opción cursada en
cuarto curso de Educación Secundaria Obligatoria, o por ambas opciones en la
misma ocasión.
La superación de esta evaluación requerirá una
calificación igual o superior a 5 puntos sobre 10.
2. En las pruebas se comprobará el grado de
adquisición de las competencias básicas y la consecución de los objetivos de la
etapa.
3. Podrán presentarse a esta evaluación aquellos
alumnos que hayan obtenido bien evaluación positiva en todas las materias, o
bien negativa en un máximo de dos materias.
4. Los
criterios de evaluación serán establecidos por el Gobierno para todo el
Sistema Educativo Español.
Las características
generales de las pruebas que componen esta evaluación serán fijadas por el
Gobierno,
previa consulta a las Comunidades Autónomas.
5. Las pruebas deberán ser realizadas por las
respectivas Administraciones educativas en el centro educativo en el que el
alumno curse estudios, y aplicadas y calificadas por especialistas externos al
centro.
6. Los alumnos que no hayan superado la evaluación
por la opción escogida, o que deseen elevar su calificación final de Educación
Secundaria Obligatoria, podrán repetir la evaluación en convocatorias
sucesivas, previa solicitud.
Los alumnos que hayan superado esta evaluación por
una opción podrán presentarse de nuevo a evaluación por la otra opción si lo
desean, y de no superarla en primera convocatoria podrán repetirla en
convocatorias sucesivas, previa solicitud.”
Com ja vaig dir en la nota sobre l’educació
primària, el Govern de l’Estat no pot assumir com a competència exclusiva
l’establiment de tots els criteris d’avaluació ni de les característiques
generals d’aquestes proves, sinó només dels aspectes bàsics, entesos d’acord
amb la doctrina del Tribunal Constitucional com el “mínim comú denominador de
la normativa estatal”, que no pot impedir les Administracions públiques
completar i desenvolupar aquests criteris i característiques de les proves.
És evident que aquestes proves de final
de l’etapa es poden referir a la globalitat del currículum cursat pels alumnes,
i no exclusivament als aspectes bàsics i comuns del currículum fixat per
l’Estat. No ens trobem davant d’una prova de caràcter estatal (malgrat el que
es diu a l’apartat 4, que remet a tot el sistema educatiu espanyol), sinó d’una
avaluació final de l’etapa amb característiques comunes en les diferents proves
de cadascuna de les Administracions educatives, i en conseqüència, les proves
les hauria d’establir cada Administració en l’àmbit de les seves competències,
respectant en tot cas les característiques i trets generals que fixi la pròpia
llei estatal, però sense intervenció del Govern en l’establiment dels criteris
d’avaluació.
El Tribunal Constitucional ha reconegut que l’Estat “ha d’establir les
bases de forma suficientment àmplia i flexible com per a permetre que els
Comunitats Autònomes amb competències normatives en la matèria puguin adoptar
les seves pròpies alternatives polítiques en funció de les seves circumstàncies
específiques” (STC 131/1996). És evident l’excés de detall d’aquest article 29
sobre l’avaluació final de l’ESO, com ja ha reconegut, reiteradament, el
Tribunal Constitucional:
"El establecimiento
por parte del Estado de las bases de la ordenación no puede llegar a tal grado
de desarrollo que deje vacío de contenido la correlativa competencia de la
Comunidad" (STC de 28 de juliol de 1981).
Les normes bàsiques no poden esgotar la regulació d’una
matèria (STC de 28-7-81, 2-1-82, 28-6-82 i 6-11-86). En definitiva, una vegada
més, ens trobem amb una regulació del Govern Estatal dels criteris i característiques
de les proves de les avaluacions finals d’etapa que pot afectar la competència
de la Generalitat de Catalunya en matèria educativa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada