5)
L’educació secundària obligatòria [1]
1.- Organització curricular dels tres
primers cursos de l’etapa
De forma contrària a l’educació primària,
l’organització de l’ESO recupera els dos cicles, si bé d’una duració diferent: “el
primer de tres anys acadèmics i el segon amb caràcter propedèutic d’un any acadèmic”
(nou art. 23.bis LOE).
Es manté l’organització en matèries,
però la llei regula la de cada curs de l’etapa amb tot detall, sense cap marge
al desenvolupament autonòmic, i amb les següents novetats:
a) Al primer curs la matèria “Ciències
de la naturalesa” porta l’especificació de “biologia i geologia”; en canvi, al segon
curs, aquesta matèria es concreta en “física i química”.
b) Al primer curs s’inclouen les matèries
“Educació plàstica i visual” i “Tecnologies”. Al segon curs se substitueixen
per la “Música” i l’”Educació cívica i constitucional”.
c) A més de les ja esmentades, el
primer i el segon curs coincideixen en les següents matèries: “Educació física”,
“Ciències socials, geografia i història”, “llengua castellana i literatura, i
si n’hi ha, llengua cooficial i literatura”, “Primera llengua estrangera” i “Matemàtiques”.
d) Desapareix la matèria d’educació per
a la ciutadania i els drets humans, que s’havia de cursar en un dels tres
primers cursos per tot l’alumnat.
e) Al llarg dels dos primers cursos,
els alumnes cursaran almenys una matèria optativa. Dins l’oferta de les matèries
optatives, se suprimeix la menció a la cultura clàssica.
f) Se suprimeix també la limitació
actual en els dos primers cursos del màxim de dues matèries més que en l’últim
cicle d’educació primària (art. 24.6 LOE vigent).
g) Se substitueix, dins el tractament
transversal en totes les àrees, “l’educació en valors” (art. 24.7 LOE vigent)
per “la emprenedoria i l’educació cívica i constitucional” (art. 24.4 LOE,
segons la proposta).
h) Al tercer curs, la matèria de Ciències
naturals es desdobla en dues matèries: “Biologia i geologia” i “Física i Química”,
que han de cursar tots els alumnes, a més de les matèries del primer i segon
curs, enumerades a l’apartat c) anterior. En matemàtiques, es alumnes poden
optar per dues modalitats diferents: una d’iniciació als ensenyaments acadèmics
i una altra d’iniciació als ensenyaments aplicats.
i) Tots els alumnes del tercer curs han
de cursar també la matèria de Música i una matèria de modalitat (que només són
dues: “Disseny i tecnologia” i “Utilització de les Tecnologies de la Informació
i la Comunicació”, les úniques previstes a l’art. 24.4 LOE, segons la
proposta).
j) Al tercer curs, els alumnes cursaran
almenys una matèria optativa. En l’oferta de matèries optatives s’ha d’incloure
una segona llengua estrangera, així com una matèria relacionada amb l’educació
plàstica i visual. Tampoc apareix en aquest tercer l’oferta de la cultura clàssica.
2.- Organització del quart curs de l’ESO
Aquest quart curs de l’etapa és el que sofreix
un major nombre d’innovacions:
a) El quart curs passa de tenir un “caràcter
orientador, tant per als estudis postobligatoris com per a la incorporació a la
vida laboral” (art. 25.6 LOE vigent) a “un caràcter propedèutic” (art. 25.1
LOE, segons proposta), és a dir, aquest curs es converteix en un ensenyament
preparatori per a l’estudi d’una disciplina. I en conseqüència, en lloc de la
possibilitat actual d’establir agrupacions de les matèries en diferents opcions,
s’estableix amb caràcter general que el quart curs “es podrà cursar en l’opció
d’ensenyaments acadèmics per a la iniciació al Batxillerat, o en l’opció d’ensenyaments
aplicats per a la iniciació a la Formació Professional”.
b) De les matèries obligatòries, se
suprimeixen l’Educació eticocívica i la de Ciències socials, geografia i història.
Les Matemàtiques s’ofereixen en les mateixes modalitats del tercer curs: l’una
corresponent a ensenyaments acadèmics i l’altra a ensenyaments aplicats.
c) Els alumnes que optin per la
modalitat d’ensenyaments acadèmics hauran de cursar, a més, tres matèries:
-
Física i Química o Geografia i Història;
-
Biologia i Geologia o Llatí;
-
Una matèria optativa (reduint-se l’optativitat actual: “Els
alumnes poden cursar una o més matèries optatives d’acord amb el marc que
estableixin les administracions educatives”, art. 25.3 LOE vigent). En l’oferta
d’optatives, només es preveu l’obligació d’incloure una segona llengua
estrangera, així com una matèria relacionada amb l’educació plàstica i visual.
d) Els alumnes que optin per la
modalitat d’ensenyaments aplicats hauran de cursar, a més, tres matèries:
-
Ciències aplicades a l’activitat professional;
-
Tecnologies de la Informació i la Comunicació;
-
Una matèria optativa (l’oferta de matèries optatives haurà
d’incloure la matèria d’iniciació a la vida laboral i l’activitat emprenedora,
així com una matèria relacionada amb l’educació plàstica).
e) Se substitueix, dins el tractament
transversal en totes les àrees, “l’educació en valors” (art. 25.4 LOE vigent)
per “la emprenedoria i l’educació cívica i constitucional” (art. 25.6 LOE,
segons la proposta).
f) S’ha de garantir que els alumnes
puguin assolir l’adequat nivell de competències bàsiques establert per a l’ESO
tant per l’opció d’ensenyaments acadèmics com per la d’ensenyaments aplicats
(art. 25.7 LOE, segons proposta).
3.- Programes de millora de l’aprenentatge
i el rendiment en el primer cicle
La nova redacció de l’article 27 LOE
introdueix uns programes de millora de l’aprenentatge i el rendiment en el
primer cicle (és a dir, en els tres primers cursos) que són una versió dels
actuals “programes de reforç de les capacitats bàsiques per als alumnes que ho
requereixin per poder seguir amb aprofitament els ensenyaments de l’educació
secundària” (art. 24.8 LOE vigent) i dels “programes de diversificació del currículum
des de tercer curs d’educació secundària obligatòria, per a l’alumnat que ho
requereixi després de l’oportuna avaluació” (art. 27.1 LOE vigent).
Els nous programes de millora de l’aprenentatge
i el rendiment es poden implantar des del segon curs (a diferència de les
actuals diversificacions del currículum des de tercer curs) i el seu contingut és
pràcticament idèntic: una metodologia específica a través d’una organització de
continguts, activitats pràctiques i, si s’escau, de matèries, diferent de l’establerta
amb caràcter general” (art. 27.1 LOE vigent i nova proposta).
Els requisits per a incorporar-se als
nous programes són haver repetit almenys un curs en qualsevol etapa i una
vegada cursat el primer curs, no estiguin en condicions de promocionar a segon
per la via ordinària, o que una vegada cursat el segon, no estiguin en
condicions de promocionar a tercer per la via ordinària (per tant, el programa
es desenvolupa al llarg de dos cursos en el primer supòsit, o només en tercer
curs, en el segon supòsit), evitant-se en definitiva la repetició d’un curs d’ESO.
El projecte de llei preveu, fins i tot,
la incorporació excepcional a un programa de millora de l’aprenentatge i el rendiment
quan els alumnes no estiguin en condicions de promocionar al quart curs, “per a
repetir tercer” (art. 27.3 LOE, segons proposta).
Aquest programes van dirigits a aquells
“alumnes amb dificultats generalitzades d’aprenentatge no imputables a manca d’estudi
o esforç” (art. 27.3 LOE, segons proposta), amb la finalitat que els alumnes “puguin
cursar el quart curs per la via ordinària i obtinguin el títol de Graduat en
Educació Secundària Obligatòria” (art. 27.1 LOE, segons proposta).
En la propera nota continuaré amb l’avaluació
d’aquesta etapa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada